image

Ένα σχέδιο νόμου διαχείρισης απορριμμάτων που επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην αποφυγή των Ευρωπαϊκών προστίμων και στην εξασφάλιση των ιδιωτικών συμφερόντων

Σε δημόσια διαβούλευση αναρτήθηκε βιαστικά στις 19 Νοέμβρη από τον Υπουργό ΥΠΕΚΑ κ. Μανιάτη, το σχέδιο νόμου «Ενίσχυση της ανακύκλωσης και βελτίωση της διαχείρισης των αποβλήτων». Χαρακτηριστικό της βιασύνης του ΥΠΕΚΑ αλλά και της αντίληψης του για την αξία της διαβούλευσης είναι ότι η διαβούλευση αρχικά είχε προσδιοριστεί χρονικά  από 19 έως 26 Νοεμβρίου, δηλαδή μόλις 7 ημέρες!!!! Ευτυχώς, κάποιος τους «σφύριξε» ότι μέσα σε  εφτά ημέρες δεν προλαβαίνουν να συνεδριάσουν τα συλλογικά όργανα της αυτοδιοίκησης και των πρωτοβαθμίων ΟΤΑ  και τελικά η δόθηκε καταληκτική ημερομηνία η 8η Δεκεμβίου .

Πρόκειται για  ένα σχέδιο νόμου που οι εσπευσμένες διαδικασίες του αλλά και οι αντιφάσεις του, αποδεικνύουν την αγωνία του Υπουργείου και της κυβέρνησης να προλάβουν από τη μια  κυρώσεις από την ΕΕ  λόγω διάστασης των συμβάσεων ΣΔΙΤ (όπως της ΤΕΡΝΑ) με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες για τη μείωση των απορριμμάτων και από την  άλλη να περιχαρακώσουν τις επιλογές τους για την παράδοση της διαχείρισης τους στους ιδιώτες εργολάβους , ανησυχώντας τόσο για την διακήρυξη ακύρωσης των ιδιωτικών συμβάσεων από την Περιφέρεια Αττικής, όσο και για τους όλο και περισσότερους δήμους που προσανατολίζονται στην κατεύθυνση της διαδημοτικής διαχείρισης των αποβλήτων τους.

Πιο συγκεκριμένα, από τη μια

Προβλέπει «ενίσχυση της Ανακύκλωσης και βελτίωση της διαχείρισης των αποβλήτων με βάση τις κατευθύνσεις  και τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής» , με τη χωριστή συλλογή των επιμέρους αποβλήτων υλικών συσκευασίας και τουλάχιστον για γυαλί, πλαστικό, μέταλλα, χαρτί, ενώ οι Δήμοι έχουν την υποχρέωση για χωριστή συλλογή των επιμέρους αποβλήτων υλικών συσκευασίας .

και από την άλλη,
για την εξυπηρέτηση των προηγούμενων σχεδιασμών του Υπουργείου, θεσμοθετείται η δυνατότητα του Υπουργείου να παρεμβαίνει ευθέως στους Περιφερειακούς Σχεδιασμούς Διαχείρισης στερεών αποβλήτων, εξασφαλίζοντας ότι οι Δήμοι και οι Περιφέρειες θα είναι δεμένοι στις επιλογές της Κυβέρνησης. Έτσι αν για παράδειγμα η Περιφέρεια και οι Δήμοι της Αττικής εκπονήσουν ένα περιφερειακό σχεδιασμό αντίθετο με την πρόβλεψη των  μεγάλων εργοστασίων  που σχεδιάζουν να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν σε συνεργασία με κατασκευαστικούς ομίλους τότε ο νόμος προβλέπει ότι το Υπουργείο μπορεί να μην τον εγκρίνει και θα μπορεί να παρακάμπτει τις περιφέρειες και τους περιφερειακούς φορείς διαχείρισης (ΦΟΔΣΑ), καταρτίζοντας με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου «ειδικό σχέδιο δράσης» για τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων μιας Περιφέρειας, «εφόσον συντρέχουν λόγοι επιτακτικού δημόσιου συμφέροντος» . Μια καθαρά φωτογραφική διάταξη ( Περιφέρεια Αττικής) για να «κοπεί ο βήχας» επίδοξων αυτονομούμενων Περιφερειαρχών
Απέναντι σε αυτές τις προσπάθειες αυξανόμενης αποδυνάμωσης των αυτοδιοικητικών αρμοδιοτήτων , τα  θεσμικά και συνδικαλιστικά όργανα  Αυτοδιοίκησης (Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια , ΠΕΔ, ΦΟΔΣΑ, ΚΕΔΕ) πρέπει να πάρουν γρήγορα ξεκάθαρη θέση.