Το gossip της ημερας:Μπάρμπα vs Φιλίνη Σαν ταινία του Φελίνι

0

Ο Δημήτρης Δανίκας γράφει για το χρονικό της κόντρας, τη μήνυση και το μπρα ντε φερ των δυο μοιραίων σταρ που σφράγισαν τη δεκαετία του ’90 ως τα απόλυτα sex symbols

πηγη
Τι βίτσιο κι αυτό! Το δικό μου εννοώ. Αδύνατον να απαλλαγώ από την επιδημία της δημοσιογραφικής σκανδαλολογίας. Ιδιαίτερα του star system. Ελληνικής προελεύσεως. Μεσούσης της Εβδομάδας των Παθών πέφτω πάνω, όπως όλος ο κόσμος, στα μαλλιοτραβήγματα Βάνας Μπάρμπα – Ελένης Φιλίνη. Πλημμυρίδα εκτροπών των δύο θηλυκών στα social media. Οπου η μεν πρώτη λέγεται ότι χαρακτήρισε την Ελένη Φιλίνη «πορνοστάρ». Αμέσως εκείνη αποφάσισε να τη στείλει στα δικαστήρια με μηνυτήρια αναφορά. Και τότε η Βάνα στην εκπομπή της Κατερίνας Καινούργιου (που δεν είδα) όρμησε με τη φράση «Στα αρχ@@@α μου! Δεν με ενδιαφέρει, ας κάνει ό,τι θέλει! Δεν με ενδιαφέρει τίποτα εμένα».

 

Δεν ξέρω πώς μου ’ρθε και μέσα στον πολιτικό ορυμαγδό Ερντογάν, Καμμένου, σουλτανολογίας, «παστών ψαριών» (ελληνικών φυσικά) και μακεδονομάχων αποφάσισα να ακούσω, έστω τηλεφωνικά, τη φωνή της Βάνας. Της Βάνας Μπάρμπα. Του θρυλικού και απόλυτου sex_symbol_made_in_Greece της δεκαετίας του ’90. Μόνο;

Οπως έγραψε, ορθώς, κάποιος αρσενικός, «η Βάνα είναι η δεύτερη καλύτερη κινηματογραφική πόρνη όλων των εποχών μετά τη Μόνικα Μπελούτσι ως Μαλένα». Συμπληρώνοντας το σύνθημα:
«Δώσε κι εμένα, Μπάρμπα»!

«Oλοι εκδιδόμαστε»

Ηταν Μεγάλη Τετάρτη. Ηταν μεσημέρι. Ηταν στην Πάρο. Εκείνη, όχι εγώ. Ηταν στο μπαλκόνι της. Και, όπως μου είπε, τηλεφωνικώς, απέναντί της χάζευε θαυμάζοντας κάποιον ψαρά.
«Μόνο αυτός δεν εκδίδεται. Αυτός και όλοι οι άνθρωποι του μόχθου».

  • Τι εννοείς;
    «Οτι όλοι εμείς εκδιδόμαστε. Ηθοποιοί, δημοσιογράφοι, πολιτικοί. Παίζουμε ρόλους. Σε κάποια θεατρική σκηνή. Κυριολεκτικώς ή μεταφορικώς».

  • Αυτό εννοούσες με τον χαρακτηρισμό «πορνοστάρ»;

«Φυσικά. Και δεν αναφερόμουν στην Ελένη Φιλίνη. Οπως γνωρίζεις, σε αυτές τις εκπομπές αναγκάζεσαι να παριστάνεις τον χαζοχαρούμενο. Λάθος μου. Το εννοώ. Με ρώτησαν για το όνομά μου. Κι εγώ, δεν ξέρω πώς μού ’ρθε, είπα “Ελένη Φιλίνη”. “Τι δουλειά κάνετε;”. “Είμαι σταρ και πορνοστάρ”. Εννοούσα εμένα και καθόλου τη Φιλίνη. Εγινε μπέρδεμα. Γιατί όχι μόνο δεν αναφερόμουν σε εκείνη, αλλά πρέπει να ξέρεις ότι την εκτιμώ απεριόριστα. Ηταν η απόλυτη θηλυκή, μελαχρινή ομορφιά. Με εξαιρετικό ταλέντο τόσο στην υποκριτική όσο και στη φωνή».
– Εξωφρενικό! Σκέψου και να μην την εκτιμούσες τι θα έλεγες…

«Τι είπα;».

  • Αφού τόσο πολύ την εκτιμάς, πώς είναι δυνατόν να λες «στ’› αρχ@@@α μου» όταν μαθαίνεις πως εκείνη θα σου κάνει μήνυση; Τέτοια εκτίμηση μοιάζει με ειρωνεία, με σαρκασμό, να μην πω κάτι χειρότερο.

«Μα δεν είπα κάτι τέτοιο!».

 

Η Ελένη στην αντεπίθεση:

«Συγγνώμη λέμε γιατί σε σκούντηξα, όχι όταν σε λέω πορνοστάρ»

Τρία τα επεισόδια αυτού του σίριαλ. Τα αντιγράφω για όσες και όσους έχουν χάσει μερικές πιπεράτες λεπτομέρειες. Το πρώτο με τη Βάνα καλεσμένη στην εκπομπή «Dot.» του ΣΚΑΪ. Εκεί λοιπόν, με χιούμορ, «χαζοχαρούμενο και άστοχο», όπως η ίδια λέει: «Με λένε Ελένη Φιλίνη και τώρα κοντεύω τα 63. Εχω κάνει 2-3 πλαστικές. Παλιά ήμουν σταρ, τώρα έχω γίνει πορνοστάρ».

Αυτές ήταν οι πρώτες σταγόνες λαδιού που έπεσαν στη φωτιά. Η Σταματίνα Τσιμτσιλή, με αιλουροειδή κίνηση, άρπαξε τη σκυτάλη για να γράψει, παρέα με την Ελένη Φιλίνη, το δεύτερο επεισόδιο. Οπερ και εγένετο. Με ένα ποταμιαίο ξέσπασμα της «ωραιότερης Ελληνίδας», όπως την έχει αποθεώσει η Βάνα Μπάρμπα. Δηλαδή της Ελένης Φιλίνη:

«Οσα ειπώθηκαν σχετικά μ’ εμένα από την κυρία Μπάρμπα προσβάλουν την τιμή μου, την υπόληψή μου και την αξιοπρέπειά μου σε κάθε της έκφραση. Για την προστασία αυτή λοιπόν εγώ προσέφυγα στη Δικαιοσύνη και θα χρησιμοποιήσω κάθε μέσο που μου παρέχει το δικαστικό μας σύστημα. Αυτό έκανα. Είναι το ψεύδος και η προσβολή. Συγγνώμη λέμε γιατί σε σκούντηξα. Δεν βγήκα χτες. Είμαι 40 χρόνια στον χώρο, έχω δώσει τις εξετάσεις μου. Δεν καταλαβαίνω. Τι σημαίνει συγγνώμη; Ολο αυτό που βγήκε, η ύβρις στο πρόσωπό μου και η προσβολή και το ψεύδος, σβήνει με μια συγγνώμη; Λυπάμαι, δεν είναι έτσι. Δεν νομίζω ότι με λέξεις σβήνουν αυτά τα πράγματα έτσι απλά, με μια συγγνώμη. Οχι! Δικαίωμά της να λέει για τον εαυτό της ό,τι θέλει. Να ’σαι σίγουρη ότι το όνομά μου και την υπόληψή μου τα έχω πληρώσει με κόστος εγώ σ’ αυτή τη ζωή και ήταν επιλογή μου να κρατήσω το όνομά μου, την τιμή μου και την αξιοπρέπειά μου και δεν επιτρέπω σε κανέναν να τη θίγει. Σε κανέναν και καμία»!

Το τρίτο επεισόδιο σκηνοθετήθηκε στην εκπομπή της Κατερίνας Καινούργιου. Με πρωταγωνίστρια τη Βάνα Μπάρμπα:

«Εμένα με ρώτησαν “ποια είναι η δουλειά σας;” ως Βάνα Μπάρμπα και εγώ απάντησα “σταρ και πορνοστάρ” ως Βάνα Μπάρμπα, χλευάζοντας τον εαυτό μου. Αλλά κόπηκε η ερώτηση και φάνηκε έτσι. Το έχω εξηγήσει παντού. Τώρα αν κάποιος δεν το δέχεται, ας πάει στο δικαστήριο. Τι να κάνω, ρε παιδιά; Ζήτησα ταπεινά συγγνώμη, τι άλλο να κάνω;».

Το κερασάκι, σύμφωνα με τα social media, ήταν η απάντησή της σχετικά με τη μήνυση της Φιλίνη: «Στα αρχ@@@α μου! Δεν με ενδιαφέρει, ας κάνει ό,τι θέλει! Δεν με ενδιαφέρει τίποτα εμένα. Εχω να φοβηθώ τίποτα; Δεν είπα ποτέ κάτι για την κοπέλα. Αυτό ήταν ερώτηση σε μένα, το “τι δουλειά κάνετε”, του δημοσιογράφου, το οποίο κόπηκε. Από εκεί και πέρα αν θέλει να το πάμε στα δικαστήρια, ας πάμε»

Οι ονειρώξεις, η φιλαρέσκεια και ο καβγάς για την ηλικία

Τρία πράγματα συνδέουν τη Βάνα με την Ελένη. Το πρώτο είναι τα looks (όπως λένε και οι Αμερικανοί). Αμφότερες ανήκουν στην κατηγορία της απόλυτης ομορφιάς. Το δεύτερο οι φασαρίες που έχουν ανάψει σχετικά με την πραγματική ληξιαρχική πράξη γεννήσεώς τους.

Ας πούμε, κάπου αναφέρεται ότι η Βάνα προέκυψε στα Γιάννενα το 1963. Η ίδια το διαψεύδει και διορθώνει «τον Μάρτιο του 1966». Μην ψάχνεστε. Είναι 52 ετών. Οπως η ίδια λέει. Ε, και; Η φιλαρέσκεια είναι ένα από τα ακαταμάχητα όπλα κάθε γυναικείας ύπαρξης. Ακόμα και της νόνας μου (που λέει ο λόγος). Αλλωστε η Μόνικα Μπελούτσι με πατημένα τα 54 εξακολουθεί να προκαλεί τα βλέμματα και ονειρώξεις σε εκατομμύρια αρσενικούς σε αυτόν τον πλανήτη, να μην πω δισεκατομμυρίων. Συμπεριλαμβανομένων Κινέζων και Ινδών.
Η ίδια φασαρία σχετικά με την πραγματική ηλικία της Ελένης Φιλίνη: «Δεν είναι αυτή η ηλικία μου, δεν είμαι 64. Η ηλικία μου είναι κάποια χρόνια μικρότερη, έχει γίνει λάθος στη Wikipedia. Δεν ξέρω γιατί, μάλλον ψάχνουν σε καταλόγους «Φιλίνη» κι εγώ δεν είμαι «Φιλίνη», αυτό είναι το καλλιτεχνικό μου. Πριν από 21 χρόνια, όταν ήμουν στο ΔΗΠΕΘΕ Λαμίας, είχαν πει ότι είμαι 60 ετών. Είμαι… εκατό και είμαι μια χαρά. Μακάρι να είμαι έτσι στα εκατό»

Η δική μου απάντηση; Who cares? Παντελώς αδιάφορο. Μακάρι, το εύχομαι από καρδιάς, και πολλές άλλες, αρκετά νεότερες, να διατηρούνται όπως η ωραία Ελένη. Και για να γίνω περισσότερο κακός, αναγκάζομαι να αντιγράψω την απάντηση κάποιας άλλης star σχετικά με τον ηλικιακό πρωταθλητισμό:

«Για να δούμε, θα φτάσουν οι μικρότερες στην ηλικία εδώ που έχω φτάσει εγώ; Κι αν φτάσουν, για να δούμε τι θα λένε όταν
θα κοιτάζονται στον καθρέφτη τους». Αμάν!

Ο τρίτος συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε Βάνα και Ελένη είναι το σινεμά, οι βιντεοταινίες, τα σίριαλ και το θεατρικό σανίδι.

Η σύγκριση, στις καλλιτεχνικές τους επιδόσεις, καταλυτική υπέρ της Βάνας. Δυστυχώς για τη Φιλίνη. Με ρεκόρ βιντεοταινιών. Σπαταλήθηκε και χαραμίστηκε. Το όνομά της φιγουράρει σε καμιά 25αριά τέτοιες βιντεομπούρδες. Sorry. Της άξιζαν καλύτερη τύχη, ανώτερη καριέρα και σοβαρότερες παραγωγές. Από χέρια «αρτιμελών» σκηνοθετών. Επεσε στην κινηματογραφική πτώχευση. Επεσε πάνω στην άνθηση της τηλεόρασης. Επεσε στον βυθό της (κινηματογραφικής) Σωρρακώσταινας.

Κοντά σε αυτά και μερικές διορθωτικές κινήσεις, όπως τα τηλεοπτικά «Λούνα Παρκ», «Το δις εξαμαρτείν» και «Ζουγανέλικα». Και όπως η τραγουδιστική συμμετοχή της στο θρυλικό συγκρότημα Τα παιδιά από την Πάτρα.

Οπως η Βάνα εξομολογήθηκε. Τηλεφωνικά. Με την παροιμιώδη ευστοχία και ευθυβολία του λόγου της:

«Ημουν μικρή και άπειρη, ήταν μια περίεργη συγκυρία, από συνωμοσία του σύμπαντος, όταν στο αεροδρόμιο του Ελληνικού κάποιος κύριος με πλησιάζει και με ρωτάει “θέλεις να παίξεις σε μια ιταλική ταινία;”. Τα ’χασα. Πριν προλάβω να συνέλθω από το σοκ εκείνος συμπληρώνει με μια φράση που με έχει χαράξει: “σ’ το προτείνω επειδή μ’ αρέσουν τα χαρακτηριστικά του προσώπου σου και επειδή ταιριάζουν στην ηρωίδα της ταινίας μου”».

Ηταν το 1991. Ηταν ο Ναπολιτάνος σκηνοθέτης Γκαμπριέλε Σαλβατόρες. Σήμερα με πατημένα τα 68. Ηταν η θρυλική ιστορία «Mediterraneo». Ηταν τρεις μήνες στο Καστελόριζο. Ηταν η «βασίλισσα», το χαριτωμένο ψευδώνυμο της Βάνας στην ταινία. Οπου υποδύεται το κορίτσι που προσφέρει το κορμί της σε όλους. Με τη σημειολογική σημασία «Make Love Not War». Και ήταν το Οσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Εκείνο τον Φεβρουάριο του 1992. Με τη Βάνα στο κόκκινο χαλί απαστράπτουσα.

Με Σίλβιο Μπερλουσκόνι και Χάρβεϊ Γουάινσταϊν

Κάπως έτσι η «βασίλισσα» βρέθηκε στο Χόλιγουντ. Κάπως έτσι άρχισαν να πέφτουν προτάσεις βροχηδόν. Και κ��πως έτσι έπεσε σε δύο μεγαλοπαραγωγούς. Τον Σίλβιο Μπερλουσκόνι και τον Χάρβεϊ Γουάινσταϊν.

Ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι παρέα με τον Μάριο Τσέκι Γκόρι είναι τα δύο μεγάλα ονόματα Ιταλών παραγωγών του «Mediterraneo». Ο Χάρβεϊ Γουάινσταϊν, μαζί με τον αδερφό του Μπομπ, ως αφεντικά της Miramax, όταν οσμίστηκαν «ψητό καλοψημμένο» με οσκαρικές προδιαγραφές, όρμησαν και καπάρωσαν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης της εν λόγω ταινίας. Δηλαδή εξασφάλισαν την περιφορά του «Mediterraneo» ανά την Αμερική -και αλλού-, γεγονός που τους απέφερε χρήμα με τη σέσουλα.

Πολλά έτη αργότερα. Και όταν ο σεξομακαρθισμός είχε φουντώσει. Σε τέτοιο σημείο που ακόμα και η ανθυποσταρλετίτσα της ανθυποσταρλετίτσας του Χόλιγουντ ισχυρίστηκε «κι εγώ θύμα των ορέξεων αυτού του “κτήνους”», να σου και η Βάνα Μπάρμπα. Κι εσύ «βασίλισσα»; «Κι εγώ». Είπε εκείνη στο STAR. Ως εξής:

«Οταν μας έδωσαν το πρόγραμμα και αρχίσαμε τη διαφήμιση της ταινίας “Mediterraneo”, μετά από δύο ημέρες μού ζητήθηκε να πάω να συμφάγω με έναν παραγωγό που δεν τον ήξερα και χωρίς να ερωτηθώ καν. Ηταν απαίτηση, δεν ήταν ερώτηση».

  • Και μετά και μετά;

«Χαίρομαι που είχα το σθένος και είπα «όχι». Βέβαια, αυτό μου κόστισε. Πρώτα απ’ όλα, ο ίδιος έστειλε ένα χαρτί ότι εγώ πρέπει να φύγω, ότι δεν μπορώ να ξαναδουλέψω στην Αμερική και η ίδια η ατζέντισσα μου είπε “ήθελέστα και παθέστα”».

  • Γι’ αυτό τον λόγο δεν έκανε καριέρα στο Χόλιγουντ; Γι’ αυτό!

«Τον γνώρισα στο Μπέβερλι Χιλς, όπου γίνονταν τα πάρτυ. Μια φυσιογνωμία περίεργη, αγριευτική και χυδαία. Από τότε μου είχε μείνει αυτό. Εβλεπα έναν άνθρωπο που δεν σε πρόσεχε, δεν σε σεβόταν, δεν κοιτούσε στα μάτια, δεν ήταν ευγενής. Απλά διέταζε. Αλλά όλα εδώ πληρώνονται τελικά. Μπορεί εμένα να μου κόστισε μια καριέρα στην Αμερική, αλλά η αξιοπρέπεια και το ήθος είναι σημαντικό πράγμα και έτυχε να πέσω σε αυτόν τον άνθρωπο. Δηλαδή αν είχα φάει μαζί του ή αν είχα βρεθεί μαζί του, οι πόρτες θα άνοιγαν διάπλατα. Ηταν καθαρά σεξιστική επιλογή δική τους. Ολόκληρο το σύστημα υποταγμένο σε εκείνον».

«Το παρ’ ολίγον ταλέντο και οι μπαρούφες της Βάνας»

Κάπου εκεί παρεμβαίνει ο Νίκος Μαστοράκης με ανάρτηση στο Facebook, με άφθονη εμπειρία χολιγουντιανή, έστω περιφερειακή:
«Στο βαγόνι των (παρ’ ολίγον) κακοποιημένων και η Βάνα. Παρ’ ολίγον να της την πέσει ο Γουάινσταϊν επειδή παρ’ ολίγο να πάει να φάει μαζί του, όπως την είχαν διατάξει, παρ’ ολίγον να κάνει καριέρα στο Χόλιγουντ, όλα ρε γαμώτο παρ’ ολίγον».

Πώς λέμε «παρά γουρουνότριχα»; Ετσι ακριβώς.

«Και όλα αυτά όχι απλώς από δεύτερο αλλά από… τρίτο χέρι. Η εθνική μας Βάνα βρήκε ευκαιρία για δημοσιότητα με μια ιστορία που (γνώμη μου) δεν έγινε ποτέ. Οπως ποτέ ατζέντης δεν θα έλεγε, πολύ περισσότερο δεν θα έγραφε, “δεν θα δουλέψεις ξανά σ’ αυτή την πόλη”. Μια φράση που είναι πασίγνωστη αλλά που ΚΑΝΕΙΣ δεν τολμά να την υπογράψει».
Και ακάθεκτα συνεχίζει:

«Οσο για την καριέρα που ατύχησε λόγω… ηθικής, σκέτες λαϊκίστικες μπαρούφες γιατί καμία σταρ δεν έγινε επειδή ενέδωσε και όσες δεν ενέδωσαν, ποσώς αυτό εμπόδισε την καριέρα τους. Ανάμεσα στο σταριλίκι και την Μπάρμπα μεσολάβησε απλώς ένα κενό… παρ’ ολίγον ταλέντου. Εκείνες που εκμεταλλεύονται τον θόρυβο γύρω από τις αληθινά σεξουαλικά κακοποιημένες γυναίκες, για να βγάλουν λίγη δημοσιότητα, είναι στην ίδια κατηγορία με τον Χαρβεϊ. Πρέπει να ξέρεις πότε να κλείνεις τη Βάνα…».

Ομως, για να λέμε του στραβού το δίκιο, δεν ήταν ο ίδιος εκεί. Γνώμη του. Με την ίδια κι εγώ αυθαιρεσία μπορώ να πω ότι «γιατί όχι;». Αλλωστε η Βάνα ήταν (και ακόμα αντέχει) θεΐκό θηλυκό. Αλλωστε ο κάθε παραγωγός θα είχε όλους τους λόγους να ορμήσει σε αυτό το θηλυκό. Και κυρίως επειδή ήταν φρέσκια, καινούρια, ξένη (Ελληνίδα), άπειρη, ψαρωμένη και ίσως πανέτοιμη και ικανή να τα κάνει όλα. Προκειμένου να σκαρφαλώσει στο ρετιρέ της δόξας. Νίκο μου, το σενάριο βγαίνει. Ετσι δεν είναι; Ο Χάρβεϊ και κάθε Χάρβεϊ ακόμα και με τις καμαριέρες, που λέει ο λόγος, πηγαίνει.

«Εχω επίγνωση της μετριότητάς μου»

Και για να ολοκληρώνω. Ως υστερόγραφο σε αυτή τη σκανδαλοδιαμάχη. Αν η Βάνα πήγε ή δεν πήγε με το «σεξοκτήνος». Ανασύρω από το παρελθόν μια δική της τοποθέτηση σχετικά με το ταλέντο της. Μια τοποθέτηση που, αν μη τι άλλο, είναι τεκμήριο αυτογνωσίας. Είδος εν ανεπαρκεία στους καλλιτεχνικούς κύκλους ολόκληρου του πλανήτη:

«Οταν με κάλεσε ο Κακογιάννης να κάνω την “Ελένη” στο Ηρώδειο, του είχα πει: “Δάσκαλε, δεν με αγαπάτε και δεν μπορώ να έρθω να δουλέψω μαζί σας, γιατί εγώ είμαι ερασιτέχνης και χρειάζομαι κάποιον να με αγαπήσει”. Το “όχι” δεν ήταν έπαρση, ήταν η επίγνωση της μετριότητάς μου»!

Η Βάνα ετοιμάζει για τις 29 Μαΐου μια μουσική χορευτική παράσταση στο «Παλλάς» με τίτλο «Ελλάδα, μάνα Ελλάδα». Ακόμα θα οργανώσει δικές της εμφανίσεις στο Καστελόριζο. «Εκεί που για τρεις ολόκληρους μήνες ανακάλυψα τον πυρήνα του κινηματογράφου. Εκεί στο Καστελόριζο, μόλις μια απλωσιά από το στόμα του σουλτάνου».
– Και ο έρωτας;

«Πρώτα αρχίζει από την καρδιά. Εντάξει εκτιμώ κι αυτούς που ερεθίζονται, μόνο, ζωικά. Αλλά για μένα είναι πρώτα η καρδιά».
– Δηλαδή κανένα one night stand; Με το χέρι στην καρδιά.

«Σου είπα, για να πάω πρέπει να είμαι πρώτα ερωτευμένη. Αλλά όσο μεγαλώνεις τόσο πιο δύσκολα μπορείς να ερωτευτείς. Ο έρωτας είναι δύναμη, είναι νιάτα, είναι ορμή».
Στο παρελθόν είχε πει: «Γουστάρω άντρες με εξουσία, άντρες μάτσο, αλλά τώρα προτιμώ διανοούμενους».

Και παραδέχεται ότι πλεονέκτημα είναι η ομορφιά. «Η ομορφιά είναι ταλέντο. Η Μονρόε τι υποκριτική είχε;».

Δεν συμφωνώ. Γιατί η Μέριλιν εκτός από look είχε το Χόλιγουντ, είχε τον Αρθουρ Μίλερ και είχε τον Μπίλι Ουάιλντερ. Από τους δέκα κορυφαίους σκηνοθέτες όλων των αμερικανικών εποχών. Να κάνεις τον σταυρό σου που έτσι τυχαία έπεσες πάνω σε αυτόν τον Ναπολιτάνο με το όνομα Γκαμπριέλε Σαλβατόρες!

filini

vana1

Leave a Reply