Είναι η Ωμοφαγική Διατροφή (Raw Food Diet) το ίδιο με την Βηγκανική Διατροφή (Vegan Diet) ;

“Η ωμοφαγία είναι κυρίως τρόπος ζωής” … μας λένε όσοι ασχολούνται σοβαρά με αυτή. Δεν πρόκειται για μια απλή δίαιτα, αλλά για τρόπο αντίληψης του κόσμου, του ανθρώπου, της διατροφής και της ζωής του.

Είναι γεγονός πως η ωμοφαγία, η χορτοφαγία, ο βηγκανισμός έχουν έρθει πολύ στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια προσελκύοντας όλο και περισσότερους πιστούς οπαδούς (κάθε ηλικίας).

Έχουν μάλιστα αποτελέσει σημείο συζήτησης … αλλά και θέμα διένεξης !

Τί είναι όμως τελικά η ωμοφαγία ;

Τί κανόνες ακολουθεί &κατά πόσο είναι ασφαλής (ή όχι) για τον οργανισμό ;

Ξεκινώντας να μιλάμε για την Ωμοφαγική Διατροφή θα πρέπει να πούμε πως πρόκειται για μια σχετικά νέα διατροφική τάση που αλλάζει τα μέχρι τώρα θέσφατα σχετικά με την υγεία, τη διατροφή &τη σωματική άσκηση.

Τι εννοούμε ;;;

Ενώ έως σήμερα επικρατούσε η άποψη πως η ωμοφαγία οδηγεί σε μια ελλιπή λήψη πρωτεϊνών & ενέργειας που ωφελούν την προπόνηση και προάγουν σε μεγάλο βαθμό τα τελικά μυϊκά οφέλη, πλέον ολοένα και περισσότεροι αθλητές (ερασιτέχνες αλλά και επαγγελματίες) την επιλέγουν.

Υπάρχουν παραδείγματα ωμοφάγων αθλητών ακόμα και στον πολύ δύσκολο &απαιτητικό χώρο του bodybuilding !

Να ξεκαθαρίσουμε πως ο Βηγκανισμός δεν είναι το ίδιο πράγμα με την Ωμοφαγία … ωστόσο τείνουν να έχουν πολλά κοινά !

Τί Είναι όμως τελικά η Ωμοφαγία ;

Η ωμοφαγία (raw food diet) αποτελεί – θα μπορούσαμε να πούμε – μια παραλλαγή του βηγκανισμού (vegan). Έχουν αρκετές ομοιότητες … αλλά και μερικές στοιχειώδεις διαφορές μεταξύ τους.

Στην ωμοφαγία βασικό κανόνα αποτελεί η κατανάλωση ανεπεξέργαστων τροφών που δεν έχουν καν μαγειρευτεί. Η κατανάλωση δηλαδή ωμών τροφών.

Αν και λοιπόν στην πλειοψηφία αναφερόμαστε σε φυτικής προέλευσης τρόφιμα, αυτό δεν είναι απόλυτο ! Καθώς η ωμοφαγική διατροφή επιτρέπει επίσης την κατανάλωση και ζωικής προέλευσης τροφών … με την προϋπόθεση όμως ότι θα είναι ωμές !!!

Δε θα πρέπει λοιπόν κανένα τρόφιμο – ζωικό ή φυτικό – να έχει μαγειρευτεί (με καμία μαγειρική μέθοδο) ή να έχει υποστεί οποιαδήποτε άλλη επεξεργασία !

Από την άλλη ο βηγκανισμός είναι μια διατροφική τάση που προωθεί την κατανάλωση φυτικής προέλευσης ΜΟΝΟ τροφών και κατά προτίμηση ωμών (αλλά χωρίς αυτό στην πραγματικότητα να απαγορεύει την οποιαδήποτε μαγειρική επεξεργασία τους).

Πολλοί στρέφονται αρχικά προς την ωμοφαγία ως μια προσωρινή λύση με σκοπό την αποτοξίνωση του οργανισμού, την τόνωση του ανοσοποιητικού και την ενίσχυση του γαστρεντερικού συστήματος.

Ωστόσο δεν είναι λίγοι αυτοί οι οποίοι τελικά υιοθετούν αυτόν τον τρόπο ζωής μόνιμα, αφού – σύμφωνα με μαρτυρίες πιστών της ωμοφαγίας – προάγει την ευημερία &την υγεία τους.

Πολλοί πιστεύουν ότι η ωμοφαγία και η αποφυγή κατανάλωσης επεξεργασμένων τροφίμων αποτρέπει την καταστροφή πολύτιμων ενζύμων που αυξάνουν τη διατροφική αξία των τροφών.

Με άλλα λόγια η ωμοφαγία προωθεί την καλύτερη “εκμετάλλευση” των ωφέλιμων διατροφικών στοιχείων της κάθε τροφής στον μέγιστο βαθμό.

Άλλοι ωμοφάγοι οδηγούνται στον βηγκανισμό (την κατανάλωση δηλαδή μόνο φυτικής προέλευσης τροφίμων) ενώ άλλοι συνεχίζουν την κατανάλωση συνδυασμού φυτικής &ζωικής προέλευσης γευμάτων.

ΒΑΣΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ της ωμοφαγίας : Απαγορεύεται η θέρμανση των τροφών (μαγείρεμα) σε θερμοκρασία υψηλότερη των 48 βαθμών Κελσίου !

Απαγορεύεται δηλαδή Κάθε Μορφή Επεξεργασία των Τροφίμων ;

Θεωρητικά ναι … αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα ! Ουσιαστικά, η ωμοφαγική νοοτροπία, απαγορεύει κάθε θερμική επεξεργασία (μαγείρεμα) των τροφίμων που να ξεπερνά τους 48 βαθμούς Κελσίου.

Στην πραγματικότητα η ωμοφαγία δεν είναι ένα νέο διατροφικό ρεύμα, αλλά υφίσταται από τα μέσα του 19ου αιώνα και έχει μάλιστα χρησιμοποιηθεί και ως θεραπευτική μέθοδος για πληθώρα παθήσεων και δυσλειτουργιών του οργανισμού.

Ναι ! Εν έτει 2020 η ωμοφαγία έχει επανέλθει στο προσκήνιο αρκετά δυναμικά. Μαζί με την χορτοφαγία &τον βηγκανισμό αποτελεί μια από τις πιο hot & healthy διατροφικές τάσεις που υποστηρίζεται από πολλούς ειδικούς (διατροφολόγους/γιατρούς/ειδικούς της ευεξίας) αλλά και από πολλούς διάσημους.

Ουσιαστικά αυτό που θα πρέπει να γνωρίζεις για την ωμοφαγία είναι τα είδη των τροφών που επιτρέπει … και για να είμαστε πιο ακριβείς τα είδη της επεξεργασίας των τροφών που επιτρέπει !

Βασικές μέθοδοι λοιπόν επεξεργασίας των τροφίμων αποδεκτές από την ιδεολογία της ωμοφαγικής διατροφής είναι οι παρακάτω:

  • η αποχύμωση των τροφών

  • η δημιουργία πουρέ από τα τρόφιμα

  • η αφυδάτωση των τροφών

  • η δημιουργία νεαρών βλαστών (φύτρα)

Δεν είναι αποδεκτά τα επεξεργασμένα τρόφιμα όπως τα αλλαντικά, τα τυριά, όλα τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα, όλα τα ζυμαρικά, όλα τα junk foods, όλα τα σνακς (αλμυρά ή γλυκά), και σαφώς όλα τα μαγειρεμένα τρόφιμα ! Επίσης απαγορεύονται ο καφές, το τσάι αλλά και τα αναψυκτικά και τα αλκοολούχα ποτά. Απαγορεύεται το αλεύρι, αλλά και όλα τα επεξεργασμένα έλαια.

Επίσης ενώ επιτρέπεται το κακάο (και μάλιστα προσφέρει μεγάλη αντιοξειδωτική προστασία στον οργανισμό αλλά και ενέργεια), απαγορεύεται η επεξεργασμένη μορφή του (δηλαδή οι σοκολάτες).

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ/ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ σχετικά με την ωμοφαγία : Πολλοί πιστεύουν πως η ωμοφαγία εξασφαλίζει στον οργανισμό πληθώρα απαραίτητων διατροφικών στοιχείων/βιταμινών/θρεπτικών ουσιών (πολύ περισσότερων συγκριτικά με την κατανάλωση μαγειρεμένων των τροφών αντίστοιχα). Προωθεί μάλιστα τη μείωση κατανάλωσης ανθυγιεινών και επικίνδυνων στοιχείων όπως είναι το κακό λίπος, η ζάχαρη & το αλάτι. Επίσης προάγει την κατανάλωση φυτικών ινών, βιταμινών, πολύτιμων φυτοχημικών στοιχείων και ισχυρών αντιοξειδωτικών στην καλύτερη (ανεπεξέργαστη) μορφή τους !

Τί Τρόφιμα δηλαδή Επιτρέπει η Ωμοφαγική Διατροφή ;

Σε γενικές γραμμές, όταν αναφερόμαστε σε ωμοφαγική διατροφή, αναφερόμαστε σε μια διατροφή χορτοφαγική !

  • φρούτα

  • λαχανικά

  • δημητριακά

  • ξηροί καρποί (μη επεξεργασμένοι)

  • αποξηραμένα φρούτα (η αποξήρανση δε θεωρείται παρεμβατική μέθοδος και είναι αποδεκτή)

  • φύτρα

  • σπόροι

  • όσπρια

  • κρέας

  • ψάρι

  • αυγά

  • μέλι

  • σιρόπι σφενδάμου

  • σιρόπι αγαύης

  • στέβια

  • χόρτα

  • βότανα &μυρωδικά

  • μπαχαρικά

  • αλάτι

  • ξύδι

  • χαρούπι

  • κακάο

  • ακατέργαστα βούτυρα ξηρών καρπών

  • φύκια

  • σάλτσα σόγιας (χωρίς να έχει περάσει την επεξεργασία της παστερίωσης)

  • γάλα ζωικής προέλευσης (χωρίς να έχει περάσει την επεξεργασία της παστερίωσης)

  • γάλα καρύδας

  • γάλα ξηρών καρπών

  • ξύδι

  • ελαιόλαδο (ψυχρής έκθλιψης)

  • ελιές

  • τρόφιμα με τη μορφή τουρσί (κυρίως λαχανικά)

Βασικά Οφέλη της Ωμοφαγικής Διατροφής

Νο 1 : Οφέλη για την καλή Καρδιαγγειακή Λειτουργία

Νο 2 : Δράση κατά του Σακχαρώδους Διαβήτη

Νο 3 : Απώλεια Σωματικού Λίπους &Αδυνάτισμα

Νο 4 : Ενίσχυση για το Πεπτικό Σύστημα

Νο 5 : Ενίσχυση της Εγκεφαλικής Λειτουργίας / της Μνήμης / της Γνωστικής Ικανότητας

Νο 6 : Τόνωση του Ανοσοποιητικού Συστήματος

Νο 7 : Αποβολή των Επικίνδυνων Τοξινών (Αποτοξίνωση)

Νο 8 : Τόνωση της Καλής Διάθεσης (Αποφυγή Ψυχικών Διαταραχών)

Είναι κατάλληλη Διατροφή για κάθε Ηλικία ;

Η ωμοφαγική διατροφή δεν είναι κάποια δίαιτα αδυνατίσματος, αλλά τρόπος ζωής ! Ως εκ τούτου δεν έχει ηλικία και δεν απευθύνεται σε συγκεκριμένη κατηγορία ατόμων.

Δεν έχει όμως ηλικιακούς φραγμούς από άποψη υγείας ;;;

Η αλήθεια είναι πως η ωμοφαγική διατροφή – ως αποτοξινωτική μέθοδος – μπορεί να εφαρμοστεί σε όλους [άτομα κάθε φύλου &κάθε ηλικίας, κάθε σωματότυπου, κάθε φυσικής κατάστασης φυσικής κατάστασης].

Είναι όμως κατάλληλη για παιδιά ;

Είναι κατάλληλη για άτομα με προβλήματα υγείας ;

Η ωμοφαγία ως μόνιμος τρόπος ζωής &διατροφής μπορεί να γίνει επικίνδυνη εάν δεν αντιμετωπιστεί σωστά. Είναι λοιπόν σημαντικό να συμβουλεύεσαι έναν γιατρό και έναν διατροφολόγο πριν προβείς σε κάποιο τέτοιο δραστικό βήμα.

Οι ειδικοί είναι πλήρως καταρτισμένοι και με βάση το ιατρικό σου ιστορικό &τη φυσική σου κατάσταση μπορούν να σε κατευθύνουν υπεύθυνα ώστε να οργανώσεις ένα σωστό διατροφικό πρόγραμμα (κατάλληλο ειδικά για εσένα !) που δε θα βλάψει τον οργανισμό σου &την υγεία σου !

Η ωμοφαγία χρειάζεται σωστή ενημέρωση και αρκετές γνώσεις.

Για παράδειγμα θα πρέπει να γνωρίζεις τροφές (φυτικής προέλευσης) που όμως ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να καταναλώνονται ωμές γιατί μπορούν να αποβούν εξαιρετικά επικίνδυνες για τον οργανισμό & τη σωστή λειτουργία του.

Μερικά από τα πιο σημαντικά που πρέπει να γνωρίζεις είναι τα ακόλουθα :

  • οι πατάτες (οι οποίες ωμές είναι πολύ τοξικές &επικίνδυνες)

  • η ντομάτα (ενώ τρώγεται ωμή είναι πολύ πιο ωφέλιμη μαγειρεμένη για τον οργανισμό)

  • τα λαχανάκια Βρυξελλών

  • το μπρόκολο

  • το κουνουπίδι

  • τα μανιτάρια

  • και τα σπαράγγια

Επίσης τροφές που τρώγονται (και είναι και πολύ ωφέλιμες) ωμές και δεν το ήξερες, είναι οι ακόλουθες :

  • η μπριζόλα (ως ταρτάρ ή καρπάτσιο)

  • τα ψάρια

  • τα θαλασσινά

  • τα αυγά

  • οι φακές

  • το άγριο ρύζι

  • οι φακές

  • η αγκινάρα της Ιερουσαλήμ

  • η αγκινάρα

  • η κολοκύθα

  • το κοτόπουλο (ως σασίμι είναι συνηθισμένο πιάτο στη Ιαπωνία)

  • η παστινάκη

  • το σέλινο (ρίζα)

  • η γύρη

  • τα λαχανάκια των Βρυξελλών

  • το ραβέντι

  • τα παντζάρια

  • τα σπαράγγια

  • τα βρώσιμα φύκη

  • τα μανιτάρια (μόνο συγκεκριμένα είδη τους)