Σύνδεσμος Φιλολόγων: Όχι στα τεστ παρωδία

0

📍ΔΕΝ ΑΝΤΙΔΡΟΥΜΕ. ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ. ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΩΔΙΑ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥ ΤΟΥ ΥΠΑΙΘ, ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΗΛΕ-ΑΝΟΙΓΜΑ ΧΩΡΙΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΑΛΛΑ ΜΕΣΩ ΜΜΕ, ΜΕΤΑ ΤΗ ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΟΥ «ΦΥΣΙΚΟΥ» ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΕ 10 ΜΕΡΕΣ ΚΑΛΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΝΑ ΜΗΝ ΠΡΟΒΟΥΝ ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΕ ΗΛΕΚΤΟΝΙΚΑ ΤΕΣΤ-ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΠΑΡΩΔΙΑ, ΝΑ ΜΗ ΒΑΛΟΥΝ ΒΑΘΜΟ ΣΤΟ Α ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ Η ΝΑ ΚΥΜΑΝΘΟΥΝ ΟΙ ΒΑΘΜΟΙ ΤΟΥΣ ΣΕ ΕΝΑ ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ ΑΡΙΣΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ ΤΟΥΣ. ΘΥΜΙΖΟΥΜΕ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ «ΕΞΥΠΝΟΙ» ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΤΟΥ «ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ» ΠΟΥ ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΑΡΙΣΤΑ…..
ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ. ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΝΟΜΕΣ. ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΣΟΒΑΡΕΣ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥ υπ.αρ.167603/ΓΔ4/9-12-2020 ΤΟΥ ΥΠΑΙΘ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΟ Α ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ

Αγαπητοί συνάδελφοι, γονείς και μαθητές,

Από την πρόσφατη – λίγο πριν τα Χριστούγεννα – αποστολή της Εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας περί της «εξ αποστάσεως αξιολόγησης της (ισχύουσας) αξιολόγησης των μαθητών/τριών Δ/θμιας Εκπ/σης για το σχολικό έτος 2020-2021» προκύπτουν σοβαρά ζητήματα και εντοπίζονται στα εξής σημεία:

  1. Η ισχύουσα νομοθεσία, την οποία μας καλεί το Υπουργείο να εφαρμόσουμε απαρέγκλιτα, είναι ισχύουσα αυτοδίκαια υπό φυσιολογικές συνθήκες. Οι συνθήκες στις οποίες ζούμε, όχι μόνο δεν είναι φυσιολογικές, είναι και πρωτοφανείς από κάθε άποψη σε όλους τους τομείς της ζωής μας, κυρίως στην υγεία μας. Συνεπώς με την έναρξή της η Εγκύκλιος αντιφάσκει και χωλαίνει.
  2. Το γεγονός ότι η υποχρεωτική αξιολόγηση του μαθητή με βάση την ηλεκτρονική διδασκαλία του σε εποχή πανδημίας, φόβου, ανασφάλειας και κινδύνου του πολυτιμότερου αγαθού, της υγείας, προκαλεί αλγεινή εντύπωση σε έναν Φιλόλογο, ο οποίος φύσει και θέσει υπερασπίζεται τις ανθρωπιστικές αξίες και παιδαγωγικές αρχές.
  3. Επί του πρακτέου και εφόσον δεν υπάρχει άλλη επιλογή (εμείς παρακάτω θα προτείνουμε άλλες επιλογές), διευκρινίζουμε ότι οι επιλογές εξέτασης τύπου «poll», αυτόματης βαθμολόγησης, πολλαπλής επιλογής, συμπλήρωσης κενών, αντιστοίχισης και σωστού-λάθους είναι εφαρμόσιμες – ίσως- σε κάποια υποερωτήματα του τυπικού Διαγωνίσματος της «φυσικής τάξης» και όχι σε όλα μας τα μαθήματα. Ενδεχομένως να είναι εφαρμόσιμες στην Ιστορία, σε κάποιες ασκήσεις της Γλώσσας (όχι στην Έκθεση) και των Αρχαίων από το Πρωτότυπο. Στα Αρχαία από Μετάφραση και στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας είναι εντελώς ανεφάρμοστες, καθώς εκεί παράγουμε μόνο λόγο (ελεύθερα κείμενα).
  4. Σε συνέχεια του ανωτέρω, η πρόταση να παράγονται τα ελεύθερα κείμενα από το παιδί στο σπίτι, να τα φωτογραφίζει και να τα ανεβάζει ταυτόχρονα στην e class είναι χρονοβόρα, αποσπασματική σε συνάρτηση με τα υπόλοιπα θέματα ενός τυπικού Διαγωνίσματος της φυσικής τάξης και μη εφαρμόσιμη σε 40 ηλεκτρονικά λεπτά. Δεν χωράει, επίσης, συζήτηση να πληκτρολογούν τα παιδιά ερωτήσεις ανάπτυξης, καθώς δεν ξέρουν να πληκτρολογούν γρήγορα και σε περιορισμένο χρόνο.
  5. Το Α΄ Τετράμηνο λήγει στις 20 Ιανουαρίου. Το ΥΠΑΙΘ ζητάει λοιπόν την όλη αυτή προετοιμασία και διεξαγωγή των Διαγωνισμάτων μέσα σε 20 περίπου μέρες. Δεδομένης της ισχύουσας νομοθεσίας την οποία αντιφατικά μας καλεί να εφαρμόσουμε απαρέγκλιτα, είναι ανέφικτη η διεξαγωγή διαγωνισμάτων σε όλα τα μαθήματα, καθώς απαγορεύονται δυο διαγωνίσματα την ίδια μέρα και πάνω από τρία μέσα σε μία εβδομάδα.

Προφανώς και πρέπει να παραταθεί το τετράμηνο.

  1. Σε καμία από τις προτεινόμενες επιλογές εξέτασης δεν διασφαλίζεται η μη αντιγραφή από τη στιγμή που οι κάμερες είναι κλειστές. Σε καμία περίπτωση βάσει της αρχής προσωπικών δεδομένων δεν υποχρεώνουμε κανέναν να ανοίξει την κάμερά του.
  2. Το ΥΠΑΙΘ εξακολουθεί να μη λαμβάνει υπόψη του τις συνθήκες τηλεκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο. Πιο συγκεκριμένα:

α. Υπάρχουν μαθητές που δεν έχουν μπει καθόλου στην ηλεκτρονική τάξη λόγω πολλών παραγόντων, κυρίως οικονομικών αλλά και προσωπικών προβλημάτων στα σπίτια τους
β. Υπάρχουν μαθητές που δεν έχουν καθόλου εξοπλισμό
γ. Δεν παρέχεται δωρεάν σύνδεση wifi στις οικογένειες. Η σύνδεση wifi που ενδεχομένως έχουν εξ ιδίων πόρων οι οικογένειες έχει χαμηλές ταχύτητες, ειδικά στα χωριά, με συνέπεια να αποσυνδέονται οι μαθητές, να μη «σηκώνει» πολλές συσκευές μαζί (θυμίζουμε πως υπάρχουν οικογένειες που έχουν δύο ή και περισσότερα παιδιά, πολλές φορές και σε διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης και πολλές φορές οι ίδιοι οι γονείς εργάζονται ταυτόχρονα εξ αποστάσεως στο ίδιο σπίτι), να μην ακούν ή να μην μπορούν να μιλήσουν ή να ακούν με διακοπές αποσπασματικά το μάθημα
δ. Η ίδια η webex παρουσιάζει συχνά προβλήματα σύνδεσης, ήχου και απόδοσης γενικότερα
ε. η e class και το webmail «σέρνονται» και χρειάζεται χρόνος ανεβάσματος ενός αρχείου, πολλές φορές και αργά τη νύχτα. Ο χρόνος εργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών έχει τετραπλασιαστεί.
στ. Η 7η ώρα πολλές φορές δεν τελειώνει 2.10μμ, καθώς πολλοί μαθητές ζητούν την πρόωρη αποχώρησή τους από την ηλεκτρονική τάξη, για να δώσουν τον εξοπλισμό τους στα αδέρφια τους για τα μαθήματα του Δημοτικού.
ζ. Η συνεχής εργασία όλων μας (μαθητών, καθηγητών και γονιών σχεδόν όλη μέρα) στον υπολογιστή έχει επιφέρει εκτός των ψυχολογικών, σωματικούς πόνους στη μέση και το κεφάλι
η. ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Στο τάμπλετ ή στο smartphone με την αφή δεν αποδίδεις καλύτερα σε τεστ online, όπως αν είχες υπολογιστή. Το δάχτυλό σου δεν πατάει στο σωστό σημείο, ειδικά αν το τάμπλετ σου είναι μικρό, πόσο μάλλον το smartphone. Απαιτείται, επομένως, για τη δίκαιη διεξαγωγή των τεστ-διαγωνισμάτων online η επιπλέον αγορά πληκτρολογίου και ποντικιού, που εξ αντικειμένου είναι ανέφικτο, καθώς είναι πολύ ακριβό. Αλλά και να αγοράσεις ποντίκι και πληκτρολόγιο, πάλι δεν λειτουργεί το ίδιο με έναν υπολογιστή.

Δεν μπορεί λοιπόν μια μεγάλη πλειοψηφία μαθητών να ανταποκριθεί ως ίσος προς ίσο σε online τεστ/διαγωνίσματα και μάλιστα με χρόνο προκαθορισμένο (π.χ. απαντήστε σε 10λ..)

Συνεπώς, αναγνωρίζουμε τις προσπάθειες του ΥΠΑΙΘ να τηρήσει μία «κανονικότητα» σε συνθήκες «μη κανονικές» και να μη χαθεί το σχολικό έτος. Αντιλαμβανόμαστε την ισχύουσα νομοθεσία που έχει υποχρεωτικό το Διαγώνισμα για την αξιολόγηση του μαθητή. Παρά ταύτα θεωρούμε άκαιρη και μη εφαρμόσιμη την «εξέταση» και «βαθμολόγηση» των παιδιών μας στο Α’ Τετράμηνο με βάση διαγωνίσματα και τεστ.

Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κορινθίας δεν αντιδρά μικροπολιτικά και παθητικά αλλά προβάλλει νομικά και επιστημονικά τεκμηριωμένα επιχειρήματα και σαφείς παιδαγωγικές προτάσεις που διευκολύνουν την εκπαιδευτική διαδικασία.

Προτείνουμε :
1. Την προσωρινή αναστολή της αξιολόγησης ως προς το δ και ε της ισχύουσας νομοθεσίας (τα α, β και γ γίνονται καθημερινά και αρκούν), ήτοι:
Η αξιολόγηση των μαθητών του Γυμνασίου από το τρέχον σχολικό έτος (2020-2021) προκύπτει από τον συνδυασμό του Π.Δ. 126/2016 και τον Νόμο 4692/2020 που τροποποίησε κάποιες διατάξεις του. Η διαδικασία αξιολόγησης της επίδοσης του μαθητή ορίζεται ως εξής:
Για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων συνεκτιμώνται τα παρακάτω κριτήρια:
α) η συνολική συμμετοχή του μαθητή στη μαθησιακή διδασκαλία (τα ερωτήματα που θέτει, οι απαντήσεις που δίνει, η συμβολή του στη μελέτη ενός θέματος μέσα στην τάξη, η συνεργασία του με συμμαθητές, η επιμέλεια στην εκτέλεση των εργασιών που του ανατίθενται), από την οποία ο εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα κτλ.
β) οι εργασίες που εκτελεί ο μαθητής στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά
γ) οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, οι διαθεματικές εργασίες
δ) οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες (Διαγώνισμα τετραμήνου) (ΑΝΑΣΤΟΛΗ)
ε) οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ) (ΑΝΑΣΤΟΛΗ)

  1. την παράταση του Α΄ Τετραμήνου για εύλογο χρονικό διάστημα παρακολουθώντας τις εξελίξεις της πορείας της πανδημίας ευχόμενοι την επιστροφή μας στη φυσική τάξη, καθώς μόνο στη φυσική τάξη μπορεί να διασφαλιστεί η ορθή και με ισότητα αξιολόγηση των μαθητών μας.

  2. τη μη βαθμολόγηση του Α΄ Τετραμήνου σε περίπτωση που παρέλθει και ο χρόνος της παράτασής του και δεν έχουμε σαφή εικόνα της σχολικής επίδοσης των παιδιών μας. Υπάρχει στις ισχύουσες διατάξεις και αυτή η δυνατότητα. Μπορούμε, δηλαδή, να συνεχίσουμε στο Β΄ Τετράμηνο και ξανασυζητούμε πια εκεί, ευχόμενοι όλα να πάνε καλά στην υγεία μας.

Διαφορετικά βαδίζουμε σε Διαγωνίσματα – παρωδία…
Αναρωτιόμαστε τελικά, σε αυτή την πρωτοφανή κατάσταση, κατά την οποία απειλείται η υγεία μας, η ουσία είναι ο βαθμός ή η επαφή με τη γνώση και η ψυχολογική στήριξη των παιδιών μας και των οικογενειών τους; Οι Φιλόλογοι δεν είμαστε σκληροί τεχνοκράτες.
Άριστα από μας στους μαθητές μας και τους γονείς τους
για όλον τον αγώνα που δίνουν καθημερινά αυτούς τους δύσκολους μήνες.
Καλά Χριστούγεννα με υγεία και πολλή αγάπη!!!Η γέννηση του Θεανθρώπου να σημάνει το τέλος της πανδημίας και να γυρίσουμε στο σχολείο μας υγιείς και ασφαλείς!!!

Για το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Φιλολόγων Κορινθίας
Η Πρόεδρος Η Γεν. Γραμματέας
Αντιγόνη Βογιατζή Ζακούρα Ζηνοβία Γαβαλά

Απάντηση