Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τις 14 Σεπτεμβρίου που η μετοχή της Google «έσπαγε» ανοδικά, για τρίτη φορά μέσα στο 2014 το φράγμα των 600 δολαρίων. Από εκείνη την ημέρα ξεκίνησε η κατάρρευση και διαπραγματεύεται από τις αρχές του 2015 στα επίπεδα των 500 δολάρια. Τι οδήγησε σε αυτή την απότομη – κοντά στο 20% – πτώση μέσα σε διάστημα τεσσάρων μηνών; Τα απανωτά αρνητικά στοιχεία για την εταιρεία που έδειχνε να έχει λύσεις σε όλα και για όλα.

Πρώτο και σημαντικότερο ο περιορισμός της χρήσης της μηχανή αναζήτησης της Google στις Ηνωμένες Πολιτείες που αποτελούν και την μεγαλύτερη αγορά της. Εκεί που την χρησιμοποιούσαν περίπου τέσσερις στους πέντε (79,3%) τον Δεκέμβριο του 2013 ακριβώς ένα χρόνο μετά περιορίζεται σε τρεις στους τέσσερις (75,2%). Πρόκειται για την μεγαλύτερη πτώση που παρουσιάζει η μηχανή αναζήτησης της Google από το 2009. Ποιος κερδίζει; Η Yahoo που δείχνει να νεκρανασταίνεται και να υπερβαίνει μετά από χρόνια το ποσοστό του 10% στην αγορά των μηχανών αναζητήσεων στην Αμερική. Το «χαστούκι» αυτό στην Google το έριξε η Mozilla τον Νοέμβριο καθώς αντικατέστησε το «ψαχτήρι» της στον Firefox από Google με αυτό της Yahoo.

Δεν είναι όμως μόνο η Mozilla που παίρνει διαζύγιο από την Google. Τις ίδιες σκέψεις κάνει και η Apple και εάν συμβεί κάτι τέτοιο τα σύννεφα θα αρχίσουν να μαζεύονται απειλητικά πάνω από τα γραφεία της Google στο Mountain View. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Citigroup, Mark May, το 60% των αναζητήσεων που έγιναν το 2014 σε κινητά τηλέφωνα στην Αμερική γίνεται μέσω iphone. Αυτό σημαίνει ότι μία αλλαγή μπορούσε να οδηγήσει δραματικά χαμηλότερα τα ποσοστά της Google.

Και; Θα μπορούσε να υποστηρίξει κάποιος. Η Google δεν είναι μόνο μηχανή αναζήτησης, έχει απλώσει τα πλοκάμια της από το youtube μέχρι τα google glasses (σ.σ. δεν χύθηκε ποτέ τόσο μελάνι για κάτι που μάλλον δεν θα κυκλοφορήσει) και συνέχεια ετοιμάζει ψάχνεται και ετοιμάζει νέα πράγματα. Αυτό είναι η μία αλήθεια γιατί υπάρχει και η άλλη η οποία είναι κάπως πιο σκληρή και λέει ότι τα 51 από τα 56 δισ. δολάρια που ήταν o κύκλος εργασιών της περασμένης χρονιάς προήλθε από τις διαφημίσεις. Κοινώς όλα τα υπόλοιπα είναι περισσότερο για δημόσιες σχέσεις, εντυπωσιασμό και την δημιουργία αίσθησης ότι πρόκειται για μία εταιρεία η οποία βρίσκεται πάντοτε στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων.

Αρκετά από τα πολλά υποσχόμενα “καλούδια” που είχε κατά καιρούς δημιουργήσει o όμιλος όπως το igoogle και το Google Βuzz βρίσκονται ήδη στο νεκροταφείο αποτυχημένων ιδεών ενώ και πραγματικές καλές ιδέες να υπάρχουν αυτές χάνονται μέσα στην βαβέλ των 55.000 υπαλλήλων που απασχολεί.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που βλέπουν στην Google ένα είδωλο της Microsoft, του μονοκράτορα του λογισμικού για περισσότερα από 20 χρόνια, που κατάφερε να αυτοκαταστραφεί μη μπορώντας να αντεπεξέλθει στις τεχνολογικές εξελίξεις. Κάποια στιγμή όλα έγιναν online και στην προσπάθεια της η Microsoft να κρατήσει την φλέβα χρυσού που άκουγε στο όνομα Microsoft Οffice έχασε τα αυγά και τα πασχάλια. Μέρος της πίτας αυτής πήρε και η Google μέσω των Google Docs. Μια πολύ καλή κίνηση η οποία φαίνεται δεν αρκεί.

Απο την εποχή του online έχουμε εισέλθει σε αυτή του mobile και των apps τομείς που η Google δεν έχει κάνει τα θαρραλέα βήματα που θα περίμενε κάποιος την ίδια ώρα που και στα παραδοσιακά κομμάτια που είναι δυνατή χάνει μερίδια. Σύμφωνα με την Stifel, το 2014 το Facebook κατάφερε να αυξήσει το μερίδιο του στην online διαφήμιση από 22 σε 28 όταν η Google περιορίστηκε στο καθόλου ευκαταφρόνητο ακόμη 55% της αγοράς. Εδώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην μεγαλύτερη πληθυσμιακή αγορά την Κίνα αλλά και την Ρωσία υπάρχουν τοπικές εταιρείες οι οποίες είναι google στην θέση της google. Αν πάμε πάλι σε εξειδικευμένες αγορές και εκεί η πρωτοκαθεδρία της google έχει απολεσθεί. Η Pinterest κυριαρχεί στην αναζήτηση εικόνων ενώ στο ηλεκτρονικό εμπόριο τα πρωτεία στο λιανικό τα έχει η Amazon και στο χονδρικό η κινεζική Alibaba.

Αυτό που φοβούνται οι αναλυτές είναι ότι η Google έχει χάσει σε ένα βαθμό την επαφή με τις τεχνολογικές εξελίξεις και αν συνεχίσει έτσι δεν αποκλείεται να έχει την τύχη της Microsoft. Τι της απομένει; Να αγοράζει ότι «πετάει και ότι κολυμπάει» και έχει επιτυχία εκεί έξω στην προοπτική να της καθίσει ένα ακόμη λαχείο όπως αυτό του Youtube που είναι μία από τις ελάχιστες αγορές που δεν αμφισβητείται η κυριαρχία του ομίλου. «Λεφτά υπάρχουν», τα κέρδη μόνο της τελευταίας χρήσης ήταν 13 δισ. δολάρια, το θέμα είναι κατά πόσο υπάρχει καθαρό μυαλό και όραμα τώρα που δεν φυσάει ο ούριος άνεμος των προηγούμενων χρόνων και ο όμιλος δέχεται χτυπήματα τόσο στην Αμερική όσο και στηνΕυρώπη.