ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

0

Στη μαθησιακή διαδικασία, οι μαθητές συχνά αγνοούν τις μαθησιακές τους συνήθειες. Επίσης, ως δάσκαλοι, συχνά υποθέτουμε ότι ξέρουν να μαθαίνουν και έχουν καθιερωμένες συνήθειες.  Για να βοηθήθουν οι μαθητές   να κατανοήσουν καλύτερα τη μαθησιακή διαδικασία, θα παραθέσουμε μερικές συμβουλές για την ανάπτυξη μαθησιακών συνηθειών.

Κατανοήστε τι σας βοηθά να είστε προσεκτικοί
Ανάλογα με το τι μαθαίνουμε, η προσοχή μας μπορεί να είναι σε μεγαλύτερες προτάσεις, στις ημερομηνίες, ή στους αριθμούς. Επίσης, η προσοχή είναι ευαίσθητη στη σωματική μας υγεία – εάν είμαστε σε υπνηλία, είτε πεινασμένοι θα είναι δύσκολο να συγκεντρωθούμε. Οι μαθητές συχνά υπερεκτιμούν την προσοχή τους – έχουν την ιδέα ότι θα είναι σε θέση να συγκεντρωθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, να πιάσουν πολλές πληροφορίες και να πιστεύουν ότι όσο περισσότερο βλέπουν το συγκεκριμένο κείμενο θα είναι ευκολότερο να θυμούνται. Από την άλλη πλευρά, έχουμε μαθητές που κοιτάζουν κάτι για λίγο και μετά σταματούν λέγοντας ότι ήταν δύσκολο για αυτούς να το συγκεκριμενοποιήσουν. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι δίνουμε προσοχή επιλέγοντας να επικεντρωθούμε σε κάτι το πολύ για 30-40 λεπτά. Για να το επιτύχουμε, πρέπει να γνωρίζουμε τις απαντήσεις στις ακόλουθες ερωτήσεις που μπορεί να μας βοηθήσουν να δημιουργήσετε νέες συνήθειες:

Τι μου αποσπά την προσοχή; Τι μπορώ να κάνω για να το αποτρέψω αυτό; – συνήθειες για την απομάκρυνση των περισπασμών (για παράδειγμα, χωρίς τηλέφωνο, μουσική, τηλεόραση ή εκμάθηση έξω από το σπίτι):
Πώς θα στηρίξω την προσοχή μου με αρκετό ύπνο, ανάπαυση και φροντίδα της σωματικής μου υγείας; – για παράδειγμα, θα μάθω αφού έχω έναν σύντομο ύπνο.
Ποια είναι η σημαντική πτυχή του έργου που θα είναι στο επίκεντρό μου αυτή τη στιγμή; – για παράδειγμα, πρέπει να κατανοήσω ένα συγκεκριμένο μέρος του κειμένου.
Τι είναι ένα ρεαλιστικό αποτέλεσμα;
Ποια είναι η βέλτιστη χρονική περίοδος μάθησης; – Προγραμματίστε τη μάθηση σε χρονικά διαστήματα (45-60 λεπτά) μετά τα οποία θα έχετε ελεύθερο χρόνο
Τι με βοηθά να διατηρήσω την εστίαση; – Είναι εύκολο να σκεφτόμαστε άλλα πράγματα παρά να μαθαίνουμε. Επίσης, μπορούμε πάντα να επιστρέψουμε στο έργο. Μερικές ιδέες για τη διατήρηση της εστίασης είναι: να διαβάζετε κάτι δυνατά, να γράφετε σημαντικά μέρη, να ξαναγράφετε σημαντικά γεγονότα, να κολλάτε τον εαυτό σας να το διαβάζετε, να έχετε μια συζήτηση για αυτό στο μυαλό σας ή με έναν φίλο. Το πιο σημαντικό πράγμα – συνεχίστε να εστιάζετε, μην τα παρατάτε μετά από λίγα λεπτά.
    
Κατανόηση τρόπων λειτουργίας της μνήμης
Η μνήμη συνδέεται στενά με την προσοχή – εάν δεν έχουμε καταχωρήσει κάτι, δεν μπορούμε να το θυμόμαστε. Όταν θέλουμε να θυμόμαστε κάτι μακροπρόθεσμα, χρειάζεται χρόνος – πρέπει να το επαναλάβουμε μερικές φορές αλλά και να το χρησιμοποιήσουμε σε διαφορετικές καταστάσεις. Επίσης,    μερικοί άνθρωποι τείνουν να απομνημονεύουν εύκολα λέξεις, άλλοι αριθμούς, κάποιοι κινήσεις. Ακολουθούν ερωτήσεις που μπορεί να βοηθήσουν τους μαθητές να κατανοήσουν τη μνήμη τους:

Πώς μπορώ να απομνημονεύσω; Θυμάστε πιο εύκολα κάτι που βλέπετε ή ακούτε; Ή θυμάστε εύκολα κάτι που κάνατε μια φορά; Οργανώστε τη μάθησή σας με τρόπο που είναι πιο κατάλληλος για εσάς, για παράδειγμα, εάν απομνημονεύσετε καλύτερα όταν ακούτε κάτι – ακούστε υλικό ήχου, επαναλάβετε δυνατά.
Ποιες είναι οι αγαπημένες σας τεχνικές υπομνημάτων; Βρείτε τα και τα χρησιμοποιείτε συχνά.
Επενδύστε την προσπάθεια για την κατανόηση του υλικού. Όταν καταλαβαίνουμε κάτι και / ή συνδέεται με κάτι που γνωρίζουμε πολύ καλά, το απομνημονεύουμε γρηγορότερα.
Το επαναλαμβανόμενο υλικό είναι απαραίτητο. Πώς το οργανώνετε με τρόπο που σας ενδιαφέρει;

Τέλος πρέπει να υπενθυμίσουμε στους μαθητές ότι καλό είναι να έχουν ένα μαθησιακό σχέδιο που να είναι εύκολο να ακολουθήσουν. Είναι ένας συνδυασμός των ρεαλιστικών στόχων και των μαθησιακών συνηθειών  που τους υποστηρίζουν. Μερικοί άνθρωποι μπορούν να επικεντρωθούν εύκολα σε ένα θορυβώδες περιβάλλον, κάποιοι πρέπει να ξαναγράψουν σημαντικά πράγματα – είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τις συνήθειες που μας βοηθούν εκείνη τη στιγμή. Αυτό θα μπορούσε να είναι κι ένα σημαντικό θέμα για συζήτηση με μια ομάδα μαθητών, ώστε να μπορούν να εμπνεύσουν ο ένας τον άλλον και να δώσουν διαφορετικές ιδέες για να βρουν τον καλύτερο τρόπο για να υποστηρίξουν τη διαδικασία μάθησης.

Νίκος Ξένος
Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

 ΠΗΓΗ: EPALE

Ruzica Madzarevic

Απάντηση