Το μακρινό 1974, ο φιλόσοφος Alvin Toffler,έδωσε στη δημοσιότητα το βιβλίο του Future Shock,στο οποίο μίλησε για το παγκόσμιο φαινόμενο της γρήγορης κοινωνικής αλλαγής που έφερνε η εξέλιξη της τεχνολογίας.
Υποστήριξε ότι η γρήγορη μεταφορά του ανθρώπου σε ένα μέλλον ξένο προς αυτόν, μπορεί να είχε τις ίδιες τραυματικές εμπειρίες με ένα πολιτισμικό σοκ, ακριβώς σαν αυτά που συμβαίνουν σε ανθρώπους που βρίσκονται ξαφνικά σε περιβάλλοντα, στα οποία απουσιάζουν τα σημεία αναφοράς τους όπως η γλώσσα, οι αξίες, η κοινωνικές συμβάσεις , η διατροφή. Μια παρόμοια κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα εκατομμύρια ανθρώποι, που μετακινούνται από την μια γωνιά του πλανήτη σε κάποια άλλη ως μετανάστες. Αυτό το πολιτισμικό σοκ, είναι απολύτως αποπροσανατολιστικό για κάθε άνθρωπο και μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στην παρουσίαση ψυχώσεων, σε κάποιον που το υφίσταται. Ο συγγραφέας πίστευε πως αυτή η επιτάχυνση βρίσκεται πίσω από την παροδικότητα και το εφήμερο που χαρακτηρίζει και χρωματίζει την ανθρώπινη συνείδηση και αλλάζει ριζικά τον τρόπο που σχετιζόμαστε με τους άλλους ανθρώπους και επηρεάζει ολόκληρο το σύμπαν των αξιών, των ιδεών και της τέχνης. Το ζήτημα δεν ήταν το γεγονός των αλλαγών, αλλά οι βαθμοί και οι κλιμακώσεις των. Να σημειώσουμε εδώ ότι την εποχή που γράφτηκε το βιβλίο δεν υπήρχε ο προσωπικός υπολογιστής και το διαδίκτυο. Το βιβλίο γράφτηκε σε μια απλή γραφομηχανή.
 
Τα καλύτερα μέσα απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις της εποχής μας, είναι η καλλιέργεια της φαντασίας, της δημιουργικότητας και της καινοτομίας. Αυτά πρέπει να γίνουν βασικές επιδιώξεις της παιδείας και της εκπαίδευσης, γιατί όπως έλεγε ο σπουδαίος παιδαγωγός Piaget ” Μόνο η εκπαίδευση είναι ικανή να σώσει τις κοινωνίες από την ενδεχόμενη κατάρρευση, βίαιη ή σταδιακή”. Στη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας ολόκληροι πολιτισμοί ήρθαν και έπειτα χάθηκαν. Χτίζουμε τους πολιτισμούς μας όχι μόνο στα επιτεύγματα των προηγούμενων, αλλά και πάνω στα ερείπια τους. Ο λογοτέχνης H.Wells, επαναδιατυπώνει της άποψη του Piaget με πιο οξύ τρόπο ”Ο πολιτισμός είναι ένας αγώνας μεταξύ εκπαίδευσης και καταστροφής”.Το πρόβλημα είναι ότι πολύ συχνά και με πολλούς τρόπους τα υπάρχοντα συστήματα μαζικής εκπαίδευσης, είναι αυτοκαταστροφικά, γιατί αντι να κοιτάζουν στο μέλλον είναι πεισματικά στραμμένα στο παρελθόν.

Νίκος Ξένος
Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

ΠΗΓΗ: ΑΛΛΗ ΛΟΓΙΚΗ
ΚΕΝ ΡΟΜΠΙΝΣΟΝ