Διαφορετική από τις άλλες χρόνιες είναι η σημερινή Black Friday, λόγω του lockdown και των κλειστών καταστημάτων.

Οι προσφορές από τα εμπορικά καταστήματα γίνονται αποκλειστικά μέσω των e-shop τους και ήδη οι μεγάλες αλυσίδες τις έχουν ξεκινήσει από την αρχή της εβδομάδας ενώ σε αρκετές περιπτώσεις θα συνεχιστούν μέχρι και τη Δευτέρα, που άλλωστε είναι η Cyber Monday.
Για τον εμπορικό κόσμο η Black Friday τα τελευταία χρόνια σηματοδοτούσε ουσιαστικά και την έναρξη της εορταστικής περιόδου, με τον τζίρο προ πανδημίας να υπολογίζεται κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ σε διάστημα μιας εβδομάδας.

Φέτος, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η οποία ωστόσο διεξήχθη πριν από το lockdown και το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων, 7 στους 10 καταναλωτές δεν σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν αγορές την φετινή Black Friday. Από τους υπόλοιπους 3 στους 10 που θα ψωνίσουν, το 18% σκόπευε κάνει τις αγορές του ούτως ή άλλως από ηλεκτρονικά καταστήματα ενώ το 8% θα ψώνιζε από φυσικά καταστήματα. Από τις μετρήσεις του ΙΕΛΚΑ προέκυπτε ότι περίπου 2,3 εκατ. καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Όσον αφορά στη μέση δαπάνη, εκτιμάται οι καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν αγορές αξίας 140 ευρώ κατά μέσο όρο. Το 32% εκτιμά ότι θα κάνει μικρές αγορές, μέχρι 50 ευρώ, το 27% από 51 έως 100 ευρώ ενώ το 9% θα κάνει μεγάλες αγορές άνω των 500 ευρώ.

Προβληματισμός από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις
Οι διαφορετικές συνθήκες υπό τις οποίες πραγματοποιείται η φετινή Black Friday προβληματίζει τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις καθώς μόνο το 17% εξ αυτών διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα. Έτσι, δεδομένου ότι τα φυσικά καταστήματα παραμένουν κλειστά, το υπόλοιπο 87% δεν θα μπορέσει να συμμετάσχει στη φετινή Black Friday.

«Οι μικρότεροι του εμπορίου είναι δικαιολογημένα πιο επιφυλακτικοί, παρά το γεγονός ότι ακολούθησαν τη ροή, γιατί μετά από 9 χρόνια οικονομικής κρίσης και 9 μήνες πανδημίας δεν έχουν τα μεγάλα αποθέματα, ούτε τα περιθώρια κέρδους να ξεπουλήσουν νέο εμπόρευμα με μεγάλες εκπτώσεις, λίγο πριν την αγορά των Χριστουγέννων» σημειώνει μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης μιλώντας στο ΑΠΕ ΜΠΕ, προσθέτοντας: «τουλάχιστον για τις αγορές φέτος, με τα εμπορικά της λιανικής σε “black out”, ας προτιμήσουμε τα ηλεκτρονικά καταστήματα ελληνικών επιχειρήσεων».

Από την πλευρά του πάντως ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, λόγω της αδυναμίας πολλών καταστημάτων να συμμετάσχουν στη σημερινή Black Friday, είχε προτείνει να μεταφερθεί για την πρώτη Παρασκευή μετά τη λήξη του lockdown.

πηγη