Ε

χετε ακούσει πως δεν πρέπει να συνδυάζετε κάποιες τροφές με κάποιες άλλες; Για παράδειγμα ότι δεν πρέπει να τρώτε άμυλο με πρωτεΐνη στο ίδιο γεύμα. Μήπως πάλι έχετε διαβάσει ότι κάποιοι συνδυασμοί τροφίμων βοηθούν περισσότερο στο αδυνάτισμα;

Τελικά τι από όλα αυτά ισχύει; Αν θέλετε να μάθετε την απάντηση συνεχίστε την ανάγνωση

Η μέθοδος συνδυασμού τροφίμων εστιάζει στο να μην αναμιγνύονται ορισμένα μακροθρεπτικά συστατικά (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λίπος) και να μην τρώτε μαζί ορισμένες ομάδες τροφίμων (όπως άμυλο και πρωτεΐνες ή λίπος και πρωτεΐνες). Η συγκεκριμένη θεωρία υποστηρίζει ότι η ταυτόχρονη κατανάλωση ορισμένων τροφών επηρεάζει την πέψη – λόγω των διαφορετικών ενζύμων που απαιτούνται ή του διαφορετικού επιπέδου pH ή του ρυθμού πέψης αυτών των τροφίμων. Οι υποστηρικτές αυτής της θεωρίας πιστεύουν ότι ο συνδυασμός κάποιος τροφίμων μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγή τοξινών και να προκαλέσει πεπτικά προβλήματα και προβλήματα υγείας.

Η αλήθεια όμως είναι ότι οι συνδυασμοί τροφίμων δεν έχουν νόημα για πολλούς λόγους. Πρώτον, το σώμα σας κάνει πολύ καλή δουλειά απελευθερώνοντας τα ένζυμα που απαιτούνται για την πέψη ενός γεύματος, ανεξάρτητα από το τι έχετε καταναλώσει. Με απλά λόγια, το σώμα σας παρέχει ό, τι χρειάζεται για να ολοκληρώσει τη δουλειά της διάσπασης της τροφής και της απορρόφησης των θρεπτικών ουσιών από το γαστρεντερικό σας σωλήνα στην κυκλοφορία του αίματος.

Επίσης πολλοί υποστηρικτές του συνδυασμού τροφίμων ισχυρίζονται ότι η μη τήρηση αυτού του μοτίβου οδηγεί σε αύξηση βάρους. Ωστόσο, εάν το φαγητό δεν έχει αφομοιωθεί σωστά, το αποτέλεσμα είναι η δυσαπορρόφηση, η οποία οδηγεί σε χαλαρά κόπρανα ή διάρροια και απώλεια βάρους και όχι η αύξηση βάρους. 

Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι πως οι δίαιτες που βασίζονται στον συνδυασμό τροφίμων δεν έχουν καμία επιστημονική βάση και δεν συστήνονται στο πλαίσιο ενός υγιούς τρόπου διατροφής. Και, ενώ υπάρχει μόνο μια δημοσιευμένη μελέτη που έχει εξετάσει τον συνδυασμό τροφίμων, οι ερευνητές δεν βρήκαν σημαντική διαφορά στην ποσότητα απώλειας βάρους ή αλλαγών στη σύνθεση του σώματος μεταξύ των ατόμων που ακολούθησαν τις οδηγίες συνδυασμού τροφίμων και εκείνων που απλώς έτρωγαν μια ισορροπημένη διατροφή. Δεν υπήρξαν επίσης διαφορές στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα ή ινσουλίνης νηστείας, ή στις συγκεντρώσεις ολικής χοληστερόλης και λίπους στο αίμα.

Αντιθέτως, μελέτες έχουν δείξει πως η κατανάλωση ενός πλήρους γεύματος που περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφίμων αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο μιας ισορροπημένης διατροφής καθώς έτσι επιτυγχάνουμε την πρόσληψη μεγαλύτερου εύρους θρεπτικών συστατικών, μεγαλύτερο κορεσμό και μια ομαλή αύξηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα. 

Ωστόσο, ορισμένοι συνδυασμοί τροφίμων έχουν νόημα

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η απορρόφηση κάποιων θρεπτικών συστατικών όπως ο σίδηρος, το ασβέστιο και οι λιποδιαλυτές βιταμίνες (A, D, E, K) επηρεάζονται αρκετά από άλλα συστατικά των τροφίμων και για το λόγο αυτό είναι σκόπιμο να τα συνδυάζουμε σωστά.

Για παράδειγμα, μόνο το 2% έως το 20% του σιδήρου που βρίσκεται στις φυτικές τροφές, που ονομάζεται μη αιμικός σίδηρος, μπαίνει από το πεπτικό σύστημα στο αίμα σας. Όμως, η κατανάλωση μιας πηγής βιταμίνης C αυξάνει την απορρόφηση του μη αιμικού σιδήρου έως και έξι φορές.

Ένας άλλος έξυπνος συνδυασμός είναι το λίπος με τις λιποδιαλυτές βιταμίνες. Έχει αποδειχθεί ότι το λίπος αυξάνει σημαντικά την απορρόφηση λιποδιαλυτών βιταμινών και αντιοξειδωτικών στα φρούτα και τα λαχανικά. Σε μια μελέτη, οι ενήλικες απορρόφησαν σημαντικά περισσότερη β-καροτίνη τόσο από τη σάλτσα ντομάτας όσο και από τα καρότα όταν αυτά τα τρόφιμα συνδυάστηκαν με αβοκάντο, μια υγιή πηγή λίπους.

Επίσης οι πρωτεΐνες που περιέχονται σε φυτικά τρόφιμα όπως τα όσπρια είναι «χαμηλής βιολογικής αξίας» αφού τους λείπουν ένα ή δύο απαραίτητα αμινοξέα. Ο συνδυασμός αυτών των τροφίμων με αμυλούχα τρόφιμα που περιέχουν τα αμινοξέα αυτά μας δίνει τελικά υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνες. 

‘Όμως εκτός από τις περιπτώσεις που ο συνδυασμός τροφίμων μπορεί να ενισχύσει την απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών, μην εστιάζετε σε κανόνες σχετικά με τις τροφές που πρέπει και δεν πρέπει να τρώγονται μαζί. Ο καλύτερος τρόπος για να βεβαιωθείτε ότι παίρνετε ένα ευρύ φάσμα θρεπτικών συστατικών είναι να επιλέξετε να καταναλώνετε μια ποικιλία τροφίμων και να συντονίσετε την πείνα, την πληρότητα και τα ενεργειακά στοιχεία για να αποφασίσετε πότε και πόσο θα φάτε.

Τέλος μην ξεχνάτε ότι η διατροφή μας δεν αποτελείται από μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά αλλά από τρόφιμα τα οποία σχεδόν πάντα περιέχουν πολλά θρεπτικά συστατικά.

Πηγή