Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Η βιομηχανία των tablet παραμένει τεράστια. Μάλιστα, αναλυτές εκτιμούν ότι μέσα στο 2014 θα πωληθούν παγκοσμίως πάνω από 250 χιλιάδες tablet. Παρόλα αυτά, οι κατασκευαστές tablet θα έπρεπε να ανησυχούν. Χρόνο με το χρόνο οι πωλήσεις πέφτουν, γεγονός που αποτελεί τεράστια ανατροπή αν αναλογιστεί κανείς τα τρία προηγούμενα χρόνια ραγδαίας εξέλιξης. 

Αυτή η εξέλιξη γεννά ερωτηματικά και μαρτυρά ότι κάτι μάλλον δεν πάει καλά…Είτε πρόκειται για μια αγορά που δύσκολα θα αναπτυχθεί, είτε πρόκειται για μια βραχυχρόνια πτώση που με τον καιρό θα προσπεραστεί.

Το περιοδικό Time εξετάζει πέντε πιθανές εξηγήσεις για το φαινόμενο αυτό:

1.Κανείς δεν ξέρει σε τί χρησιμεύουν τα tablet

Είναι δύσκολο να πούμε τί ακριβώς είναι τα tablet. Είναι σταθμός εργασίας; Είναι ένας προσωπικός βοηθός; Τους εμπόρους, πάντως, αυτό που τους ενδιαφέρει περισσότερο είναι η παραγωγικότητα. Το Surface 3 μπορεί να αντικαταστήσει το λάπτοπ σου. Το iPad είναι για τους κλιματολόγους και τους βιολόγους. Το Samsung Galaxy Pro είναι για να κρατάς επαγγελματικές σημειώσεις και να οργανώνεις αρχεία. Αλλά πραγματικά, υπάρχει κάποιος που τα ζητάει όλα αυτά από ένα tablet;

Πιθανότατα όχι. Σχεδόν όλα τα tablet που σημειώνουν υψηλές πωλήσεις στο Amazon είναι οικονομικές επιλογές, με μικρές οθόνες και τα χαρακτηριστικά τους δεν είναι τόσο εξιδεικευμένα όσο άλλων tablet που προσφέρουν εντυπωσιακά προνόμια στους χρήστες. Οι κάτοχοι tablet προτιμούν να ασχολούνται με το Pinterest παρά να δουλεύουν στο Power Point.

Αν τα υπολογίσεις όλα αυτά μαζί, εύκολα μπορεί να σκεφτεί κανείς ότι όσοι πάνε να  αγοράσουν tablet για πρώτη φορά σίγουρα θα… μπερδευτούν.

2.Τα Phablets, και όχι τα tablets, έχουν την τιμητική τους

Το πρώτο iPad που κυκλοφόρησε το 2010 ταίριαξε τέλεια στην τότε σύγχρονη αγορά. Ήταν πιο ευρύχωρο από ένα απλό τηλέφωνο και λιγότερο ογκώδες από ένα λάπτοπ. Με δυο λόγια, η τέλεια συσκευή για να διαβάσεις βιβλία ή να χαζέψεις στο ίντερνετ μετά τη δουλειά. Επιπλέον, κινητά με οθόνη πάνω απο 4,5 ίντσες δεν κυκλοφορούσαν, πράγμα που καθιστούσε την 7 με 10 ιντσών οθόνη του tablet πολύ δελεαστική.

Προχωράμε στο 2014. Το μέσο κινητό τηλέφωνο είναι γρηγορότερο, εξυπνότερο και κυρίως, μεγαλύτερο. Εν έτη 2014, περίπου το 80% των κινητών βγαίνουν με οθόνες πάνω από 4,5 ίντσες, ενώ τα μοντέλα ορόσημο της κάθε εταιρείας έχουν σχεδόν μέγεθος tablet. Επομένως, χάθηκε το μεγαλύτερο διαφοροποιητικό στοιχείο που είχαν τα tablet, την ώρα που τα phablets καταλαμβάνουν ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό στις αγορές και αποσπούν απαστράπτουσες κριτικές. Και πραγματικά δεν αξίζει να πάρεις ένα καινούριο tablet Nexus τη στιγμή που το LG G3 σου είναι σχεδόν ίδιο σε μέγεθος και διπλά βολικό.

3.Τα παλιά μοντέλα είναι μια χαρά

Όταν θέλεις να αναβαθμίσεις το tablet σου, τι θα προτιμήσεις να πάρεις; Ένα smartphone ή μια τηλεόραση; Αν κάποιος μας έθετε αυτή την ερώτηση τρία χρόνια πριν, η προφανής απάντηση θα ήταν φυσικά το τηλέφωνο. Γιατί στην τελική, τα tablet και μοιάζουν και λειτουργούν σαν ένα τηλέφωνο. Έχουν τις ίδιες εφαρμογές και λειτουργικό.

Από την άλλη, τα α τηλέφωνα μας πέφτουν από τα χέρια σε καθημερινή βάση, ενώ τα tablet βρίσκονται ασφαλή στα κομοδίνα μας. Τα smartphone τα φορτίζουμε  εκατοντάδες φορές το χρόνο, αφού η μπαταρία τους δεν έχει πολύ μεγάλη διάρκεια, ενώ τα tablet δεν χρειάζονται τόσο συχνή φόρτιση.

Για να μην αναφέρουμε οτι σε ένα διάστημα 24 μηνών τα smartphone θα έχουν σίγουρα ραγίσει, σπάσει, χαλάσει, θα είναι υπερφορτωμένα με δεδομένα και ίσα που θα επαρκεί μια φόρτιση τη μέρα… Από την άλλη, τα tablet δείχνουν σαν να βγήκαν μόλις από το κουτί. Δεν υπάρχει ουσιαστικός λόγος για να τα αντικαταστήσεις με ένα καινούριο μοντέλο, μέχρι τουλάχιστον τη στιγμή που θα εμφανιστεί κάτι πραγματικά τέλειο.

Επομένως, η βιωσιμότητα ενός tablet είναι πιο κοντά σε αυτή μιας τηλεόρασης παρά ενός κινητού. Για τους περισσότερους πελάτες τουλάχιστον, η αναβάθμιση της συσκευής τους θα είναι το maximum κάθε τέσσερα με πέντε χρόνια. Εάν δεν είσαι μανιακός με την τεχνολογία ή εκατομμυριούχος, δεν υπάρχει περίπτωση να αγοράζεις καινούριο tablet κάθε χρόνο, πράγμα το οποίο σαφώς σημαίνει μείωση στις πωλήσεις των tablet.

4.Οι εφαρμογές δεν είναι και τόσο καλές

Ο παράγοντας «κλειδί» που θα «έσωζε» τα tablet οι εφαρμογές: τα παιχνίδια, τα προγράμματα επεξεργασίας εικόνων και γενικότερα προγράμματα παραγωγικότητας που έχουν σχεδιαστεί αποκλειστικά και μόνο για tablet. Γιατί ακόμα και αν τα κινητά γίνουν η κυρίαρχη συσκευή, οι χρήστες δεν θα μπορούν να αντικαταστήσουν το προνόμιο του να έχουν μεγαλύτερες και καλύτερες -αποκλειστικές για τα tablet- εφαρμογές.

Δυστυχώς όμως, σχεδόν όλες οι καλές εφαρμογές είναι ήδη διαθέσιμες για τα κινητά, αν όχι μόνο για τα κινητά. Οι προγραμματιστές έχουν ανακαλύψει οτι ο μόνος τρόπος να ανταγωνιστούν τις τόσο χαμηλές τιμές (περίπου 0,99 ή 1,99 δολάρια) είναι να τις παράξουν σε μαζική κλίμακα, και όπως καταλαβαίνουμε, η μόνη συσκευή που μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο είναι το smartphone. Μερικοί προγραμματιστές μένουν πιστοί στις αρχές τους και εξακολουθούν να βγάζουν εφαρμογές που προορίζονται μόνο για tablet, αλλά αυτή είναι μια πολύ κακή επιχειρηματική κίνηση. Στο τέλος καταλήγουν με πρόχειρες και χαμηλής ποιότητας και λειτουργικότητας εφαρμογές που μεταφέρονται βιαστικά στα tablet, απλά για να υπάρχουν. Χαμένη ευκαιρία, δηλαδή.

5.Δεν φοβάται τον ανταγωνισμό η Apple

Κάθε χρόνο, η βιομηχανία των smartphone τείνει να γίνεται ολοένα και πιο ανταγωνιστική. Η Apple κρατάει τα πρωτεία και ακολουθεί η Samsung που είναι προσκολλημένη στη δεύτερη θέση και οι ανερχόμενοι, όπως η Xiaomi, έχουν μικρότερα μερίδια αγοράς. Είτε πάντως κάποιος πει οτι η Google προηγείται σε μερίδιο αγοράς, είτε η Apple λόγω των κερδών της, όπως και να έχει, πρόκειται για μια σκληρή μάχη μεταξύ τιτάνων που διεκδικούν το θρόνο.

Όσον αφορά τα tablet πάντως, η Apple βρίσκεται έτη φωτός μπροστά, με 75% παραπάνω πωλήσεις από τον αμέσως επόμενο ανταγωνιστή της (Samsung). Παρά τη συνεχή επίθεση του Galaxy Pro και του Microsoft Surface, το iPad παραμένει ο βασιλιάς των πωλήσεων. Οι αντίπαλοι της Apple θα πρέπει να προσπαθήσουν διπλά για να φέρουν σε δύσκολη θέση το iPad, ούτως ώστε να αποφευχθεί η στασιμότητα.