Menu

Οι νέες διατάξεις για την λειτουργία των εισπρακτικών εταιρειών.

αθλουπολη
Ο Δικηγορικός Σύλλογος Κορίνθου, εγκαινιάζοντας μία πρωτοβουλία ενημέρωσης του πολίτη και της κοινωνίας σχετικώς με θέματα μείζονος σημασίας και ευρύτατου κοινωνικού ενδιαφέροντος, θα δημοσιεύει εφεξής  πληροφορίες σχετικώς με νομοθετήματα ή μεγάλης σπουδαιότητας δικαστικές αποφάσεις προκειμένου να λαμβάνουν γνώση οι πολίτες.
 Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας παρατίθενται κατωτέρω οι σημαντικότερες διατάξεις που αφορούν την δράση των λεγόμενων «εισπρακτικών εταιριών», μετά την θέση σε ισχύ των νέων διατάξεων του Ν. 4038/2012 που επέφερε σημαντικές τροποποιήσεις στον Ν. 3758/2009.

Οι νέες διατάξεις για την λειτουργία των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών (¨εισπρακτικές εταιρείες¨) θεσπίζουν συγκεκριμένους περιορισμούς και καθιερώνουν μηχανισμούς ελέγχου που ενισχύουν την προστασία της ιδιωτικής σφαίρας και το σεβασμό της προσωπικότητας των πολιτών από πρακτικές παρενόχλησης.

Οι σημαντικότερες διατάξεις που οφείλουν να γνωρίζουν οι πολίτες είναι οι ακόλουθες:

 

1.- ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ (ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑ):

    Η παρέμβαση των Εταιρειών αφορά αποκλειστικά και μόνο στην ενημέρωση των οφειλετών για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών τους έναντι δανειστών και τη διαπραγμάτευση του χρόνου, του τρόπου και των λοιπών όρων αποπληρωμής αυτών, κατ` εντολή και για λογαριασμό των δανειστών... Δεν επιτρέπεται η ανάθεση εντολής ενημέρωσης για την ίδια ληξιπρόθεσμη οφειλή σε περισσότερες πλην μίας Εταιρείες Ενημέρωσης.
 
  2.- ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ. ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΟΧΛΗΣΗΣ.

 Πριν από κάθε ενέργεια Ενημέρωσης απαιτείται η από τον δανειστή προς τον οφειλέτη επιβεβαίωση των οφειλών με κάθε διαθέσιμο τρόπο και η ταυτοποίηση του οφειλέτη, καθώς και η ενημέρωση του για τη διαβίβαση των δεδομένων του στην Εταιρεία συμφώνως και προς το άρθρο 11 του ν. 2472/1997, ως εκάστοτε αυτός ισχύει. Η επικοινωνία με τον οφειλέτη πρέπει να γίνεται, σύμφωνα με τις αρχές της παραγράφου 1, εντός εύλογου χρόνου και με συχνότητα οχλήσεων όχι πέραν της μίας ανά δεύτερη ημέρα. Η τηλεφωνική επικοινωνία στο χώρο εργασίας του οφειλέτη γίνεται, μόνο εφόσον ο συγκεκριμένος τηλεφωνικός αριθμός έχει δηλωθεί ως μοναδικός αριθμός επικοινωνίας από τον τελευταίο.
Η τηλεφωνική επικοινωνία από την Εταιρεία για την ενημέρωση του οφειλέτη για ληξιπρόθεσμη απαίτηση επιτρέπεται να πραγματοποιείται μετά την πάροδο δέκα ημερών από την ημέρα που αυτή κατέστη ληξιπρόθεσμη, από τις 9:00 έως 20:00 και μόνο τις εργάσιμες ημέρες.

3.- ΟΧΙ ΟΧΛΗΣΗ ΓΙΑ ΡΥΘΜΙΣΘΕΙΣΕΣ, ΔΙΑΚΑΝΟΝΙΣΘΕΙΣΕΣ Η ΠΑΡΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ. ΟΧΙ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΜΕ ΕΞΟΔΑ.
 
  Δεν επιτρέπεται στον δανειστή η ανάθεση εντολής για Ενημέρωση οφειλετών για ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν υποβληθεί σε ρύθμιση ή διακανονισμό που τηρείται ή έχει παρέλθει ο χρόνος της παραγραφής. Δεν επιτρέπεται η ανάθεση εντολής Ενημέρωσης για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, οι οποίες απορρέουν από καταχρηστικούς γενικούς όρους συναλλαγών που έχουν κριθεί καταχρηστικοί με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις.
     Ο οφειλέτης δεν επιβαρύνεται με δαπάνες για την ανάθεση της Ενημέρωσης από τον δανειστή προς την Εταιρεία.

  4.-  ΑΘΕΜΙΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΕΣ  ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΠΡΟΣ ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ
 
 Απαγορεύεται στις Εταιρείες να προβαίνουν σε αθέμιτες και παραπλανητικές πρακτικές προς τους οφειλέτες, όπως:

 1. Η, κατά την επικοινωνία με τον οφειλέτη, εμφάνιση των υπαλλήλων τους υπό ιδιότητες που δεν διαθέτουν όπως υπαλλήλων των δανειστών, δικηγόρων ή δικαστικών επιμελητών.

 2. Η άσκηση σωματικής βίας, ψυχολογικής πίεσης περί διακινδύνευσης του επαγγέλματος, των περιουσιακών στοιχείων ή της ζωής του οφειλέτη ή των οικείων του.

 3. Η επίδειξη προσβλητικής συμπεριφοράς ή η χρήση προσβλητικών εκφράσεων εναντίον του οφειλέτη ή και των οικείων του.

 4. Η δυσφήμιση ή η απειλή δυσφήμισης του οφειλέτη στο οικογενειακό ή εργασιακό περιβάλλον του.

 5. Η εκμετάλλευση περιστάσεων αντικειμενικής αδυναμίας του οφειλέτη.

 6. Η απειλή λήψης μη νόμιμου μέτρου σε βάρος του.

 7. Η παραπλανητική πληροφόρηση του οφειλέτη.

 8. Οι κατ` οίκον ή στο χώρο εργασίας του οφειλέτη επισκέψεις, καθώς και οι επισκέψεις σε άλλους χώρους αυστηρώς προσωπικούς, όπως νοσοκομεία.

 9. Η όχληση των οικείων προσώπων του κατά την έννοια της περίπτωσης 4.

 10. Η παραπλανητική χρήση και παρουσίαση εγγράφων που δημιουργούν εσφαλμένα την εντύπωση ότι πρόκειται για δικαστικά έγγραφα.

 11. Η οποιαδήποτε επικοινωνία που περιλαμβάνει ανακριβείς πληροφορίες σχετικά με τις συνέπειες αθέτησης πληρωμών.

5. ΤΡΟΠΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ.

Σε κάθε προφορική επικοινωνία με τον οφειλέτη, οι Εταιρείες έχουν υποχρέωση να διαθέτουν εμφανή τον αριθμό προέλευσης κλήσης, να παρέχουν πλήρη και σαφή Ενημέρωση στους οφειλέτες, τόσο για το ονοματεπώνυμο του καλούντος υπαλλήλου και την ιδιότητα του, όσο και για τον αριθμό Μητρώου της Εταιρείας κατά την έννοια του άρθρου 7 και το σκοπό της επικοινωνίας τους. Σε κάθε δε έγγραφη επικοινωνία, είτε με επιστολή είτε με σταθερό μέσο οι Εταιρείες υποχρεούνται, πλέον των ανωτέρω, να αναγράφουν, την πλήρη εμπορική επωνυμία τους, την ταχυδρομική διεύθυνση της καταστατικής έδρας τους, με οδό, αριθμό, πόλη, ταχυδρομικό κώδικα, τηλεφωνικό αριθμό, αριθμό τηλεομοιοτυπίας και διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς και τον αριθμό Μητρώου της Εταιρείας κατά την έννοια του άρθρου 7. Απαγορεύεται στις Εταιρείες να αντιποιούνται με οποιονδήποτε τρόπο κατά την επικοινωνία τους με τους οφειλέτες την επωνυμία ή το διακριτικό τίτλο των δανειστών - εντολέων τους.

6.- ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΠΑΡΟΧΗΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΣ ΚΑΙ ΑΤΕΛΩΣ
    Εφόσον ζητηθεί από τον οφειλέτη, οι Εταιρείες υποχρεούνται να παρέχουν σε αυτόν εγγράφως και ατελώς πλήρη και ακριβή αναλυτικά στοιχεία για το ύψος και την προέλευση της ληξιπρόθεσμης οφειλής, κατά κεφάλαιο, τόκους, έξοδα και προσαυξήσεις, όπως αυτές έχουν προσδιορισθεί από τον δανειστή, εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την πρώτη προφορική επικοινωνία.
 
7.- ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΠΡΑΞΕΩΝ ΠΟΥ ΑΣΚΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΔΙΚ. ΕΠΙΜΕΛΗΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΟΝ ΤΕΙΡΕΣΙΑ:
 
Απαγορεύεται στις Εταιρείες να ενεργούν πράξεις, οι οποίες ασκούνται αποκλειστικά από δικηγόρους ή δικαστικούς επιμελητές, όπως έρευνα στα υποθηκοφυλακεία ή κτηματολογικά γραφεία, παράσταση σε δημόσιες αρχές, κοινοποίηση δικαστικών ή εξώδικων πράξεων, κίνηση διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης ή με οποιονδήποτε τρόπο συμμετοχή σε αυτήν, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα περί Δικηγόρων (ν.δ. 3026/1954, ΦΕΚ 235 Α`) και του Κώδικα Δικαστικών Επιμελητών (ν. 2318/1995, ΦΕΚ 126 Α`), όπως εκάστοτε ισχύουν. Απαγορεύεται στις Εταιρείες να αναθέτουν τη δικαστική διεκδίκηση των
οφειλών σε δικηγόρους και δικαστικούς επιμελητές της δικής τους επιλογής, έργο που ανήκει αποκλειστικά στους δανειστές.

   Απαγορεύεται στις Εταιρείες η πρόσβαση σε αρχεία οικονομικής συμπεριφοράς, όπως στην "ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε.", ή σε άλλα αρχεία για τη διακρίβωση της πιστοληπτικής ικανότητας του οφειλέτη.

8. ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΗΡΗΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ
ΠΑΡΟΧΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ

   Οι Εταιρείες τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο στο οποίο καταγράφονται τα στοιχεία όλων των τηλεφωνικών επικοινωνιών προς τον οφειλέτη...Οι Εταιρείες οφείλουν να παρέχουν, μετά από αίτηση του οφειλέτη ή μετά από αίτημα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της, εντός δέκα ημερών και χωρίς επιβάρυνση αντίγραφο με τα στοιχεία των τηλεφωνικών επικοινωνιών που αφορούν στο συγκεκριμένο οφειλέτη.
    Οι φορείς παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών διαθέσιμων στο κοινό, οφείλουν, εφόσον τα τηρούν για το σκοπό της χρέωσης των υπηρεσιών τους, να χορηγούν χωρίς επιβάρυνση στον οφειλέτη, και εντός δέκα ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, κατάσταση με τα συναφή δεδομένα κίνησης των τηλεφωνικών συνδέσεων, καθώς και τα αναγνωριστικά στοιχεία της ταυτότητας του συνδρομητή της τηλεφωνικής σύνδεσης από την οποία πραγματοποιήθηκε η επικοινωνία με τον οφειλέτη προκειμένου να ελεγχθεί καταγγελία για παραβίαση των διατάξεων του παρόντος νόμου.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ – ΥΠΟΒΟΛΗ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ

Τέλος, οι καταναλωτές  μπορούν να ζητούν ενημέρωση και  να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, στην οποία (τηλ. γραμμή 1520).

                                Εκ του Δικηγορικού Συλλόγου Κορίνθου

αθλουπολη

Categories:   Οικονομία

Comments

Απάντηση