«Καμπανάκι» για έργα και κατασκευαστικές από εκτόξευση τιμών στα υλικά

0

“Προβληματισμό στο αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά και «πονοκέφαλο» σε πολλές εταιρίες στον κατασκευαστικό κλάδο, ιδίως σε μικρομεσαίες, προκαλούν οι σημαντικές αυξήσεις από 50% έως και 100% που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες στις τιμές των βασικών δομικών υλικών, όσον αφορά στα δημόσια έργα. Την ίδια ώρα, και στον ιδιωτικό τομέα (ιδιωτικά έργα), γίνεται λόγος για αύξηση στα υλικά περί το 30%, με την τάση αυτή να έχει αρχίσει να καταγράφεται στις αρχές του 2021 και σταδιακά να ενισχύεται. Με αποτέλεσμα, σε κάποια μικρότερα έργα να παρατηρείται… «πάγωμα» και καθυστερήσεις.

Η πανδημία και η έλλειψη πρώτων υλών έχουν οδηγήσει σε εκτόξευση τιμών, οι εργοληπτικές επιχειρήσεις «χτυπούν καμπανάκι» κινδύνου, επειδή καλούνται να διαχειριστούν ή να ολοκληρώσουν συμβάσεις οι οποίες μέσα σε λίγους μήνες χρειάζονται αναθεωρήσεις με συνέπεια κάποιες επιχειρήσεις να ανησυχούν για φαινόμενα «ασφυξίας» και άλλες να εκφράζουν προβληματισμό για τα κόστη.

Σε χτεσινό πάνελ συνεδρίου του ΤΕΕ, στο οποίο συμμετείχαν ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, εκπρόσωποι των εταιρειών Intrakat, ΑΚΤΩΡ, ΤΕΚΑΛ κ.α., έγινε επισήμανση του προβλήματος αυτού. Με τον γενικό διευθυντή μάλιστα της ΤΕΚΑΛ, κ Αντώνιο Πανά να αναφέρεται σε μεσοσταθμικές αυξήσεις σχεδόν 50% και τον Γ.Γ. Υποδομών, Γ. Καραγιάννη να αναφέρεται στο πρόβλημα, να κάνει λόγο για πρόθεση του υπ. Υποδομών να βρει τρόπο αντιμετώπισής του αλλά και να σημειώνει ότι η αύξηση των τιμών στα υλικά φέρνει και αυξήσεις, αναγκαστικά, σε προϋπολογισμούς έργων και διαγωνισμών, κάτι που βέβαια επιβαρύνει τα κόστη.

Ο κ. Πανάς εστίασε μάλιστα στη συρρίκνωση των επιχειρήσεων του κατασκευαστικού κλάδου, αναφέροντας ότι μεταξύ 2007 -2013 υπήρχαν 113 χιλιάδες επιχειρήσεις και σήμερα ανέρχονται στις 74 χιλιάδες. «Είμαστε λιγότεροι για να υπηρετήσουμε πολλά έργα», είπε χαρακτηριστικά. Εξήγησε επίσης ότι 98% των τεχνικών εταιρειών είναι μικρές επιχειρήσεις, λέγοντας ότι η ραχοκοκαλιά του τεχνικού κλάδου υπηρετείται από μικρά σχήματα και το στοίχημα που τίθεται, είναι πως θα περάσει στις επιχειρήσεις αυτές οι πόροι των χρηματοδοτικών εργαλείων που εκκινούν».

Μένει να φανεί με ποιον τρόπο το υπ. Υποδομών θα αντιμετωπίσει το φαινόμενο, αν η νέα τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει ανάχωμα, αν απαιτείται αναθεώρηση τιμών ενώ πρόσφατα ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ, κ. Βλάχος, σε συνέντευξή του έκανε λόγο για κύμα ανατιμήσεων ακόμα και της τάξεως του 100% σε βασικά δομικά υλικά, προσθέτοντας ότι «δεδομένου ότι πρακτικά έχει ακυρωθεί η διαδικασία της αναθεώρησης τιμών, χωρίς να έχει ενεργοποιηθεί παρατηρητήριο τιμών και ενιαίο εθνικό σύστημα τιμολογίων και προδιαγραφών, υπάρχει κίνδυνος χρεοκοπιών».

Πρόσφατα δε, όπως είχε αναδείξει το insider, πέντε εργοληπτικές οργανώσεις της χώρας, οι ΣΤΕΑΤ, ΣΑΤΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΠΕΔΜΗΕΔΕ, ΠΕΔΜΕΔΕ, «χτύπησαν καμπανάκι» για την απρόσκοπτη υλοποίηση των έργων, την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των αναδόχων επιχειρήσεων, ώστε να μην διακυβευτεί η εργασία χιλιάδων εργαζομένων και η ολοκλήρωση σημαντικών δημόσιων διαγωνισμών, και μαζί η εθνική προσπάθεια για ανάκαμψη. Έθεσαν το ζήτημα της σημαντικής αύξησης των τιμών υλικών αναγκαίων για την υλοποίηση των δημοσίων έργων, που συντελείται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο από το καλοκαίρι του 2020. Σύμφωνα με τις οργανώσεις, «έχει καταγραφεί ιδιαίτερα σημαντική αύξηση στις τιμές βασικών υλικών, όπως τα μέταλλα (σίδηρος, χαλκός αλουμίνιο), τα πλαστικά (PVC, πολυαιθυλένιο κλπ.), το πετρέλαιο και τα παράγωγά του (κυρίως καύσιμα και ασφαλτικά)». Μάλιστα, γίνεται αναφορά για πλήθος υλικών στα οποία έχουν προκύψει, το τελευταίο εξάμηνο, αυξήσεις της τάξεως από +15% έως +75%.”

πηγη

Leave a Reply