Menu

ΦΑΝΤΑΣΙΑ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ-ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

αθλουπολη

Στις αρχές του εικοστού αιώνα ο F.Taylor με το βιβλίο »Οι Αρχές του Επιστημονικού Μάνατζμεντ» δημιούργησε μια επανάσταση στις επιχειρήσεις σε σχέση με την δομή και την λειτουργία τους. Η βασική ιδέα του έργου ήταν πως οι ανθρώπινοι διοικητικοί μηχανισμοί θα έπρεπε να λειτουργούν σαν μηχανές και πως βασικός ρόλος της ηγεσίας είναι η βελτίωση της κερδοφορίας μέσα από την αύξηση της παραγωγικότητας. Πάνω σε αυτές τις ιδέες ο H.Ford

ανέπτυξε την επιτυχημένη κατασκευαστική γραμμή παραγωγής που κυριάρχησε τον 20ο αιώνα. Η μηχανιστική παρομοίωση παραμένει γερά σφηνωμένη στις αντιλήψεις του σύγχρονου μάνατζμεντ. Τα οργανογράμματα των επιχειρήσεων μοιάζουν με μακέτες από κουτάκια σε οριζόντιες και κάθετες γραμμές που δείχνουν τις κατευθύνσεις της ισχύος και της ευθύνης. Σε καιρούς ύφεσης συνήθως απαιτείται ένα καλό κούρδισμα του μηχανιστικού μοντέλου:καλύτερη χρήση πόρων,περικοπές προς όφελος της παραγωγικότητας. Όλα αυτά είναι καλά όμως η βασική άποψη ότι οι επιχειρήσεις είναι πολυσύνθετες μηχανές είναι επιβλαβής για την υποστήριξη μιας κουλτούρας καινοτομίας,από την οποία εξαρτάται σήμερα το μέλλον των επιχειρήσεων.
Στις επιχειρήσεις συνήθως η κουβέντα περιορίζεται στην καινοτομία και παραγνωρίζεται η σημασία της φαντασίας και της δημιουργικότητας. Η καινοτομία μπορεί να είναι ο στόχος αλλά σε αυτή φθάνουμε μέσα από την φαντασία και την δημιουργικότητα. Όποιος στοχεύει άμεσα στην καινοτομία, χωρίς να υπολογίζει την φαντασία και την δημιουργικότητα είναι σαν τον αθλητή που θέλει να βγει πρώτος δίχως να έχει προπονηθεί καθόλου.
Η δημιουργία μιας κουλτούρας καινοτομίας θα λειτουργήσει μονάχα αν η πρωτοβουλία προέρχεται από την ίδια την κορυφή της επιχείρησης. Η εμπλοκή και η στήριξη από την πλευρά των ηγετών είναι το πάν , εάν είναι κάτι να αλλάξει. Είναι αλήθεια ότι η προώθηση της καινοτομίας αγχώνει για τα καλά πάρα πολλούς ηγέτες επιχειρήσεων. Αυτό γιατί πρώτα έχουν την αντίληψη ότι θα πρέπει να είναι εκείνοι που θα ανοίγουν συνεχώς δρόμο παράγοντας νέες ιδέες. Ο πρωταρχικός ρόλος ενός δημιουργικού ηγέτη δεν είναι να γεννά ο ίδιος νέες ιδέες, αλλά να συντηρεί μια κουλτούρα όπου ο καθένας σε μία επιχείρηση να μπορεί να γεννά ιδέες.
Το δεύτερο που αγχώνει του ηγέτες είναι ότι η δημιουργικότητα μπορεί να προκαλέσει χάος και απώλεια του ελέγχου. Τα καλά νέα είναι ότι η δημιουργικότητα δεν είναι συνώνυμο της αναρχίας. Η δημιουργικότητα και η καινοτομία λειτουργούν καλύτερα εκεί που υπάρχει ισορροπία μεταξύ ελευθερίας για πειραματισμό αλλά και συστημάτων αξιολόγησης.
Αυτά τα άγχη γύρω από την καινοτομία υπάρχουν λόγω της αντίληψης του πως πρέπει να ασκείται η διοίκηση και ο έλεγχος. Η αφετηρία για να γίνει κάποιος δημιουργικός ηγέτης είναι να αλλάξει την παρομοίωση των μηχανιστικών μοντέλων του εικοστού αιώνα εκείνη που βλέπει του ανθρώπους σαν τα απλά γρανάζια μιας μηχανής.
Όσο ελκυστική και εάν είναι η μηχανιστική παρομοίωση για την οργανωτική δομή μιας επιχείρησης, τελικά οι επιχειρήσεις δεν είναι μηχανισμοί ούτε οι άνθρωποι εξαρτήματα τους.
Οι άνθρωποι διαθέτουν αξίες και αισθήματα, αντιλήψεις ,γνώμες, κίνητρα, ικανότητες και βιογραφικά στοιχεία, ενώ οι μηχανές και τα εξαρτήματα όχι. Οι ανθρώπινες οργανωτικές δομές αποτελούνται από ανθρώπους,ανθρώπινες σχέσεις και δυναμισμούς. Οι επιχειρήσεις είναι ζωντανές αστραφτερές κοινότητες ανθρώπων που υπάρχουν μέσα από τις δράσεις και τις στοχοθεσίες των ανθρώπων που τις απαρτίζουν, δεν είναι δηλαδή μηχανές αλλά μοιάζουν περισσότερο με οργανισμούς. Ας αλλάξουμε λοιπόν την παρομοίωση με την μετακίνηση από την μηχανή στον οργανισμό.
Η επιχείρηση που βγάζει στην επιφάνεια ότι καλύτερο διαθέτουν οι εργαζόμενοι της, θα βρεθεί με εργαζόμενους που απεργάζονται ότι καλύτερο μπορεί να γίνει για εκείνη. Αυτή είναι η δύναμη της καινοτομίας και η επαγγελία της δημιουργικής ηγεσίας.

Νίκος Ξένος
Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

ΠΗΓΗ:

ΑΛΛΗ ΛΟΓΙΚΗ
ΚΕΝ ΡΟΜΠΙΝΣΟΝ

αθλουπολη

Categories:   Απόψεις

Comments

Απάντηση