ΤΙ ΒΟΗΘΑ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

0

Το διάβασμα αφορά εσάς, το βιβλίο και τις σημειώσεις σας.Η μελέτη είναι μια δεξιότητα που μαθαίνεται.  Η ικανότητα της συγκέντρωσης στο διάβασμα είναι ένα κομμάτι αυτής της δεξιότητας. Οι παρακάτω τεχνικές μπορούν να σας δώσουν μια ιδέα τι λειτουργεί καλύτερα για εσάς, φυσικά μπορεί να υπάρχουν και άλλες για τον καθένα. 
 
Ο κατάλληλος χώρος και χρόνος
Η μελέτη χρειάζεται να γίνεται σε έναν χώρο που μας βολεύει και όπου αισθανόμαστε άνετα. Μπορεί να είναι το γραφείο μας, το κρεβάτι μας, το σαλόνι ή το μπαλκόνι και η αυλή του σπιτιού μας. Να υπάρχει ησυχία και όσο το δυνατόν λιγότεροι εξωτερικοί περισπασμοί. Να είναι ένας χώρος καλά φωτισμένος και άνετος. Μελετάτε πάντα στο ίδιο μέρος για να το συνδέσετε με τη διαδικασία της μελέτης. Βρείτε τις ώρες που το μυαλό σας είναι πιο ξεκούραστο και μελετήστε τότε. Οι ειδικοί λένε ότι αυτές είναι οι πρωινές ώρες για τους πιο πολλούς που ο εγκέφαλος είναι ξεκούραστος μετά τον ύπνο. Πριν ξεκινήσετε το διάβασμα οργανώστε το χώρο με ότι θα χρειαστείτε για το διάβασμα σας. Το να ψάχνετε κάτι που σας λείπει είναι διασπαστικό για τη συγκέντρωση. 

Κάντε διαλείμματα

Το διάλειμμα δεν είναι χάσιμο χρόνου, αν δεν γίνεται κατάχρησή του. Ο εγκέφαλος σας χρειάζεται διάλλειμα για να ξεκουράζεται. Οι χρόνοι δεν είναι απόλυτοι αλλά υπολογίστε τους κατά προσέγγιση.     Στο διάλειμμα ασχοληθείτε με κάτι εντελώς διαφορετικό. Όχι στην τηλεόραση ή τον υπολογιστή καθώς θα είναι δύσκολο να οριοθετήσετε τον χρόνο του διαλείμματος.

Κάντε το διάβασμα ενδιαφέρον

Το διάβασμα μπορεί να γίνει βαρετό και παθητικό. Να κρατήσετε μια ενεργητική στάση. Κρατάτε σημειώσεις με τα πιο σημαντικά καθώς η διαδικασία της γραφής αποδεδειγμένα ενισχύει τη μάθηση. Σκεφτείτε ερωτήσεις δικές σας για την ύλη που διαβάζετε και γράψτε τες στο τέλος κάθε κεφαλαίου. Βρείτε ερωτήσεις που να συνδυάζουν διαφορετικά κεφάλαια.

Προγραμματισμός και άγχος

Μεγάλο μέρος της έλλειψης συγκέντρωσης προκύπτει από το άγχος μας. Ένα μεγάλο μέρος του άγχους μας στο διάβασμα οφείλεται στον κακό προγραμματισμό ή στην απουσία του. Οργάνωση τη μελέτη σας ούτως ώστε να ξέρετε ότι σας φτάνει και σας περισσεύει ο χρόνος μέχρι την ημέρα των εξετάσεων. Πόσες ώρες την ημέρα και για πόσες μέρες χρειάζεσται για την ύλη; Πόσες επαναλήψεις θα κάνετε σε πόσο χρόνο; Αυτά χρειάζεται να τα έχετε απαντήσει πριν ξεκινήσετε το διάβασμα. Θα σας γλυτώσουν από το άγχος. 

Ύπνος και φαγητό

Καλή διατροφή και ξεκούραση είναι πολύ σημαντικό στη μελέτη. Η φυσιολογία του σώματός μας και ο εγκέφαλος, χρειάζονται ενέργεια και ξεκούραση για να λειτουργήσουν. Ο ύπνος μας ξεκουράζει, η τροφή μας δίνει ενέργεια. Φροντίστε όσο μπορείτε καλύτερα το σώμα σας.

Περισυλλογή, κίνητρα και ανταμοιβή

Προγραμματίστε μια ώρα της ημέρας που θα είναι η ώρα της περισυλλογής. Όποιο πρόβλημα ή δυσκολία σας έρχεται στο μυαλό όταν διαβάζετε γράψτε το σε ένα χαρτί λέγοντας στον εαυτό σας ότι θα ασχοληθείτε μαζί του στην ώρα της περισυλλογής. Επιτρέποντας στον εαυτό σας να ασχοληθεί με αυτές τις σκέψεις κάποια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας μπορείτε να τις αφήσετε όταν διαβάζετε. Τα κίνητρα είναι ο απώτερος στόχος σας. Γράψτε τους σε ένα χαρτί και τοποθετήστε τους σε εμφανές σημείο για να τους βλέπετε. Παράλληλα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και τις ανταμοιβές. Υποσχεθείτε στον εαυτό σας κάτι ευχάριστο για όταν θα τελειώσετε τη μελέτη της ημέρας. Αυτό θα είναι η ανταμοιβή σας.Οτιδήποτε ποθείτε πολύ, είναι καλό για ανταμοιβή.

Αυτοί είναι μόνο μερικοί από τους τρόπους που κάποιος μαθητής μπορεί να αυξήσει την συγκέντρωσή του στο διάβασμα. Μπορεί κάποιος να παραθέσει και άλλους πολλούς. Αυτές τις μέρες του εγκλεισμού το διάβασμα είναι και μια σημαντική έξοδος και όχι μόνο για πολλούς ανθρώπους, είμαστε όλοι σε διαδικασία μάθησης, αυτές είναι μερικές ενισχυτικές σκέψεις. Στους μαθητές καλή επιτυχία στις εξετάσεις και στους στόχους τους.

Νίκος Ξένος

Εκπαιδευτής Ενηλίκων 

Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

Απάντηση