Μέχρι σήμερα, γνωρίζαμε τρεις βιομηχανικές επαναστάσεις.

 Την Α΄ (1η) βιομηχανική επανάσταση,
που άρχισε στο τέλος του 18ου αιώνα (1760-1770),
αφορούσε την εφεύρεση μηχανών που λειτουργούσαν με ορυκτά καύσιμα
και οδήγησε στην εκβιομηχάνιση της παραγωγής.
Εμφανίστηκε αρχικά στην Μεγάλη Βρετανία
και στη συνέχεια επεκτάθηκε στην υπόλοιπη δυτική Ευρώπη.

 Την Β΄ (2η) βιομηχανική επανάσταση,
που ξεκίνησε στο τέλος του 19ου αιώνα (1870)
με την εφεύρεση του ηλεκτρισμού
και την εκτεταμένη βιομηχανική και οικιακή χρήση του.

 Την Γ΄ (3η) βιομηχανική επανάσταση,
που άρχισε λίγες δεκαετίες πριν (1970)
και είχε ως βασικά χαρακτηριστικά της γνωρίσματα,
την αυτοματοποίηση της παραγωγής,
τη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και
την ανακάλυψη και μαζική χρήση του διαδικτύου.
Από το 2015 και μετά, η ακαδημαϊκή κι επιστημονική κοινότητα,
αλλά και τα Μ.Μ.Ε. αναφέρονται στην Δ΄ (4η) βιομηχανική επανάσταση.

Η Δ΄ (4η) βιομηχανική επανάσταση χαρακτηρίζεται από την νέα σχέση
μεταξύ ανθρώπου και μηχανής και πιο συγκεκριμένα από:
 τις δίδυμες επαναστάσεις της ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ και της
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ (Big Data)

 την ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ (Α.Ι.)
όπου αλγόριθμοι εκπαιδεύουν άλλους αλγόριθμους
με τη χρήση των Big Data

 τo ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
 τις «έξυπνες» πόλεις κι εν τέλει την «έξυπνη» κοινωνία

Οι αλλαγές γύρω μας είναι συγκλονιστικές, ταχύτατες, σχεδόν καταιγιστικές
και οι επιπτώσεις επηρεάζουν άμεσα τις χώρες και τις κοινωνίες τους
σε όλους τους τομείς της οικονομίας και φυσικά τους ανθρώπους,
τις οικογένειές τους, τις μεταξύ τους σχέσεις.
Η γνώση και η κατανόηση της νέας πραγματικότητας
δεν αφορά μόνο τα κράτη, τις κυβερνήσεις, τα πανεπιστήμια και τις επιχειρήσεις.
Αφορά όλους τους πολίτες όπου και αν κατοικούν ή εργάζονται,
σε όποια γενιά ή ηλικιακή ομάδα και αν ανήκουν, γυναίκες και άντρες.

Τα νέα δεδομένα εν μέσω της Δ΄ (4ης) βιομηχανικής επανάστασης απαιτούν:
 πολίτες ενημερωμένους
 εργαζόμενους με νέα προσόντα
 νέα τεχνολογικά εργαλεία
 νέα οργάνωση των επιχειρήσεων
 κράτος που θα πρωτοπορεί στη δημιουργία θεσμικού πλαισίου
& προδιαγραφών και θα ενθαρρύνει εμπράκτως
τις διεθνείς συνεργασίες και πάνω από όλα,
 άμεση αναδιάρθρωση του Σχολείου