Menu

Μύθοι & Αλήθειες σχετικά με το hangover!!

αθλουπολη
Οι γιορτές των Χριστουγέννων αποτελούν για όλους μας μια ευκαιρία για περισσότερο ,όχι μόνο φαγητό και λιχουδιές, αλλά και αλκοόλ! Η κατανάλωση του αλκοόλ πέρα από τα συνιστώμενα όρια (1-2 μερίδες αλκοόλ για τις γυναίκες και 2-4 μερίδες αλκοόλ για τους άνδρες ημερησίως), συνήθως οδηγεί τον οργανισμό σε μια σειρά άσχημων συμπτωμάτων αρκετές ώρες μετά, γνωστά σαν hangover (=veisalgia).
Δεν υπάρχει ακριβής επιστημονικός ορισμός για την κατάσταση αυτή, παρά περιγραφικός και εμπειρικός ορισμός σα μια σειρά συμπτωμάτων όπως πονοκέφαλος, διάρροια, ανορεξία, τρέμουλο, κόπωση, ναυτία, αδύναμη μνήμη, δυσκολία συγκέντρωσης μετά από κατανάλωση αλκοόλ, τα οποία φαίνεται ότι συσχετίζονται με αλλαγές στην αιμοδυναμική και ορμονική κατάσταση του ατόμου.
Το Hangover γνωστό από την εποχή του Ομήρου, αποτελεί ένα πολύ συχνό πρόβλημα ειδικά στα άτομα που καταναλώνουν μικρή εώς μέτρια ποσότητα αλκοόλ, παρά στους πιο «βαριούς» πότες. Τα άτομα που βρίσκονται στην κατάσταση αυτή εμφανίζουν αυξημένο κίνδυνο για τραυματισμό και χαμηλή επίδοση σε διάφορες εργασίες, ενώ η μειωμένη οξύτητα στην όραση μπορεί να συνεχίσει ακόμα και αφού το αλκοόλ δεν ανιχνεύεται στο αίμα.
Αν και δεν έχει αποσαφηνιστεί πλήρως ο μηχανισμός με τον οποίο το αλκοόλ οδηγεί σε αυτή την κατάσταση, φαίνεται ότι η ακεταλδεύδη (το αφυδατωμένο παράγωγο στο μεταβολισμό της αλκοόλης), η αφυδάτωση, οι διαταραχές του ύπνου, κάποιες ορμονικές & ανοσολογικές διαταραχές και τα διάφορα υποπαράγωγα συγκεκριμένων αλκοολούχων ποτών (πχ μεθανόλη), σχετίζονται με την εμφάνιση και την ένταση των συμπτωμάτων. Πιο πλούσια σε τέτοια συστατικά είναι τα πιο σκούρα ποτά όπως το μπράντυ, το κρασί, η τεκίλα, το ουίσκι, αντίθετα με πιο «καθαρά» ποτά όπως το ρούμι, η βότκα και το τζιν τα οποία φαίνεται ότι προκαλούν hangover πιο σπάνια και με λιγότερο έντονα συμπτώματα από τα πρώτα. Ας μην ξεχνάμε βέβαια ότι η ποσότητα του αλκοόλ που καταναλώνεται έχει τον πρωτεύοντα ρόλο στην εμφάνιση και τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων αυτών. Έτσι, 1 μερίδα τζίν μπορεί να είναι «καθαρό» ποτό, αλλά έχει τόσο αλκοόλ όσο 2 ποτήρια κρασί!!!
Υπάρχουν πολλές εμπειρικές κυρίως αναφορές σχετικά με τρόπους και μεθόδους για την μείωση των συμπτωμάτων του Hangover. Από μια γρήγορη & πρόχειρη
αναζήτηση στο διαδίκτυο προέκυψαν πάνω από 325.000 «μυστικά» που σου εξασφαλίζουν καθαρό κεφάλι μετά από υπερκατανάλωση αλκοόλ!! Μερικά από τα
πιο συχνά εμφανιζόμενα είναι τα παρακάτω-πάρτε μια μικρή γεύση: Ασπιρίνη, Παρακεταμόλη, Μπανάνες, Πολυβιταμινούχο σκεύασμα με βιταμίνες Β, C και ασβέστιο, αλκοολούχα ποτά όπως Bloody Mary (???), Λάχανο, Καφές, Αυγά, Ασκηση, Φρέσκος αέρας, Χυμός φρούτων, Τζίνσενγκ, Πράσινο τσάι, Μέλι, Καυτό
μπάνιο ή Ντουζ, Παγοκύστες, Αιμοδιάλυση (???), Μιλκσέηκ, Πίτσα, Ύπνος, Οξύ από Αγγούρι (???), Διάφορες συνταγές που περιέχουν συστατικά όπως ελαιόλαδο,
ωμό κρόκο αυγού, κέτσαπ, ταμπάσκο, χυμό λεμονιού και φυσικά η κατανάλωση νερού.
Δεν χρειάζεται να είσαι ο super επιστήμονας για να καταλάβεις ότι κάποια από αυτά είναι τελείως κουφά!! Πράγματι όσες σοβαρές μελέτες από σοβαρές ομάδες
έχουν γίνει σχετικά με το θέμα αυτό, και δεν είναι πολλές, έχουν καταρρίψει τις περισσότερες από τις παραπάνω ανορθόδοξες μεθόδους!
Άρα, τι μπορεί πραγματικά να μειώσει ή να εξαφανίσει τα δυσάρεστα συμπτώματα του Hangover;;
Σοβαροί οργανισμοί όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και πιο υπεύθυνοι ερευνητές συμβουλεύουν τα εξής:

Για να αποφύγετε τελείως το Hangover

Πίνετε αργά και πάντα με γεμάτο το στομάχι!! Λάβετε υπόψη ότι τα μικρόσωμα άτομα επηρεάζονται περισσότερο από το αλκοόλ, οπότε πρέπει να καταναλώνουν μικρότερη ποσότητα.

Πίνετε 1 ποτήρι ή περισσότερο νερό ανάμεσα σε κάθε μερίδα αλκοόλ που καταναλώνετε. Αυτό θα βοηθήσει στο να καταναλώσετε λιγότερο αλκοόλ και θα ελαττώσει την αφυδάτωση που προκαλεί το αλκοόλ, βασική αιτία του hangover.

Προσοχή στη συνολική ποσότητα του αλκοόλ που καταναλώνετε!! Οι συστάσεις από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας σχετικά με την ημερησία κατανάλωση αλκοόλ είναι 2 μερίδες αλκοόλ για τις γυναίκες και 4 μερίδες αλκοόλ για τους άνδρες (όχι δεν μπορείτε να μαζέψετε όλα τα ποτά που δικαιούστε σε 1 ημέρα). Επίσης καλό είναι να θυμάστε ότι κατανάλωση 1,5 γρ αλκοόλ/ Κιλό σωματικού βάρους (δηλαδή 5-6 ποτά για έναν άνδρα 80 κιλών και 3-5 ποτά για μια γυναίκα 60 κιλών) θα οδηγήσει σχεδόν με σιγουριά σε ανεπιθύμητα συμπτώματα…

Αξίζει να σημειώσουμε ότι 1 μερίδα αλκοόλ ισοδυναμεί με 2 ποτήρια κρασί των 60 ml το κάθε ένα, 45 ml αλκοολούχων με υψηλούς βαθμούς, 330 ml
μπύρας.

Για να μειώσετε τα συμπτώματα από τη στιγμή που δεν προσέξατε αρκετά τις παραπάνω οδηγίες:

Φροντίστε να μην είστε άυπνοι ή νηστικοί γιατί τα συμπτώματα θα είναι πολύ χειρότερα!! Αν λοιπόν σκοπεύετε να τα τσούξετε παραπάνω από το κανονικό, φροντίστε τουλάχιστο να έχετε κοιμηθεί καλά τις προηγούμενες μέρες και να είστε

Ξεκουραστείτε!! Μην πιέσετε τον εαυτό σας να κινηθεί έντονα μετά την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ. Αυτό θα ενισχύσει τα συμπτώματα. Τις περισσότερες φορές τα συμπτώματα υποχωρούν μέσα στις επόμενες 24 ώρες. Προσπαθήστε να ξεκουραστείτε και να μειώσετε τις δραστηριότητές σας. Η σωματική καταπόνηση ή γυμναστική δε βοηθάει την κατάσταση!!

Καταναλώστε τρόφιμα και υγρά που περιέχουν φρουκτόζη!! Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η φρουκτόζη θα βοηθήσει το σώμα σας να μεταβολίσει το αλκοόλ γρηγορότερα!! Καλά παραδείγματα είναι οι χυμοί φρούτων, το μέλι, τα φρούτα (ειδικά το πορτοκάλι & η μπανάνα είναι καλοί υποψήφιοι
γιατί βοηθούν και στην αναπλήρωση του καλίου).

Τα παυσίπονα φαίνεται ότι βοηθούν στην μείωση των πονοκεφάλων!!

Προσπαθήστε να φάτε καλά, ακόμα και αν ανακατεύεστε!! Μια σουπίτσα είναι ότι ακριβώς χρειάζεστε για την αναπλήρωση των υγρών, του αλατιού και του καλίου που έχει χάσει το σώμα λόγω του αλκοόλ.

Πίνετε πολύ νερό, υγρά & χυμούς!! Μην υποτιμάτε την αφυδάτωση!! Είναι ένας από τους ισχυρότερους παράγοντες που φαίνεται ότι οδηγεί στο
hangover!!

Μην ξεχνάτε κάτι πολύ βασικό: Ο καλύτερος τρόπος να αποφύγετε το hangover είναι να μετριάσετε την κατανάλωση του αλκοόλ!! Δεν χρειάζεται να πιείτε πολύ για να περάσετε καλά!!

αθλουπολη

Categories:   Επικαιρότητα

Comments

Απάντηση