Menu

Κορινθιακή Τριήρης!

αθλουπολη
Γράφει ο ιστορικός Θουκυδίδης: « …..και τριήρεις πρώτον εν Κορίνθω, της Ελλάδος, ενναυπηγηθήναι.
Φαίνεται δε και Σαμίοις Αμεινοκλής, Κορίνθιος Ναυπηγός, ναύς ποιήσας τέσσαρας» και σε νεοελληνική μετάφραση: «…..και τριήρεις πρώτα στην Κόρινθο, στην Ελλάδα, ναυπηγήθηκαν. Είναι φανερό μάλιστα πως για τους Σάμιους ο Αμεινοκλής, ένας Κορίνθιος ναυπηγός, κατασκεύασε τέσσερα (πολεμικά) πλοία.
Η τριήρης ήταν το κατ εξοχήν πολεμικό πλοίο της εποχής που η ανάγκες του εμπορικού στόλου το έκαναν αναγκαίο. Τουλάχιστον δύο με τρεις τριήρεις συνόδευαν τα εμπορικά πλοία για να αποφεύγουν τις πειρατικές επιδρομές.
Η τριήρης είχε τρεις σειρές κουπιών, τη μία πάνω από την άλλη και σε κάθε πλευρά του πλοίου.
Είχε την δυνατότητα να αναπτύσσει ταχύτητα 10 μιλίων την ώρα και μοναδική ικανότητα στους ελιγμούς. Είχε 170 ελεύθερους και αμειβόμενους κωπηλάτες (54 θαλαμίτες, στο κάτω μέρος, 54 ζευγίτες, στο μέσον και 62 θρανίτες στο πάνω μέρος.
Είχε μήκος περίπου 40 μέτρα και πλάτος περίπου 5 μέτρα.
Το βύθισμα, της τριήρους, ήταν 1,5 περίπου μέτρο και είχε εκτόπισμα 60 περίπου τόνους.
Το κυρίως υλικό κατασκευής τους ήταν το άφθονο ξύλο της απελέκητης όμως Πεύκης αυτής δηλαδή που δεν είχαν πελεκήσει για την συγκομιδή ρητίνης.
Φυσικά και το έλατο όπως και το κυπαρίσσι (για τα ιστία) ήταν κατάλληλα αλλά δεν υπήρχαν σε αφθονία.
Ήταν καθαρά ένα πολεμικό πλοίο. Σε μακρινές πολεμικές εχθροπραξίες οι Τριήρεις συνήθως αγκυροβολούσαν καθημερινά σε απάνεμα λιμάνια και όρμους και οι επιβαίνοντες τροφοδοτούνταν από τα άλλα συνοδευτικά πλοία.
Είχε, πέρα από τους κωπηλάτες 18 με 30 επιπλέον πολεμιστές(οι κωπηλάτες ήταν επίσης πολεμιστές) και άλλους 20 επιπλέον ναυτικό προσωπικό. Σύνολον επιβαινόντων 200 με 220.
Κύριο μέσο προώθησης ήταν τα κουπιά αλλά ως βοήθημα ένα μικρό τραπεζοειδές πανί κι ένα μεγαλύτερο τετράγωνο.

Ο τριήραρχος ήταν ο αρχηγός του πλοίου και ο τριηραύλης ήταν αυτός που ρύθμιζε, με τους ήχους του αυλού, τον ρυθμό των κωπηλατών.
Κατά την ναυμαχία το κύριο όπλο της τριήρους ήταν ένα συμπαγές έμβολο με ορειχάλκινη επένδυση βάρους 200 περίπου κιλών (εμβολοφόρος) στην πλώρη, ίσαλο.
Στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, το 480 , οι Έλληνες με τις τριήρεις νίκησαν τους Φοίνικες και τους Πέρσες κι έκαναν τη Μεσόγειο και πάλι καθαρά Ελληνική Θάλασσα.

Κείμενο Πάν Καρτσωνάκης

αθλουπολη

Categories:   Επικαιρότητα

Comments

Απάντηση