Η δουλειά ενός επαγγελματικού Συμβούλου δεν είναι να δίνει συμβουλές, αλλά είναι κυρίως να διακρίνει τις δυνατότητες που έχει κάθε ο άνθρωπος και να μπορεί να τον υποστηρίζει στην αξιοποίησή τους. Παρόλα αυτά υπάρχουν καταστάσεις που είναι χρήσιμο οι σύμβουλοι να έχουμε κάποιες ιδέες για να προτείνουμε σε εργαζόμενους στο πως θα μπορούσαν να συνεχίσουν να κάνουνε τη δουλειά τους χωρίς να τους επηρεάζει η αρνητικότητα ή η επιθετικότητα κάποιων δύσκολων συνεργατών. Στις δύσκολες λοιπόν καταστάσεις, είναι σημαντικό να ακολουθείς όσο περισσότερο μπορείς, τις ακόλουθες συμβουλές:

1.Μείνε ψύχραιμος

Το πρώτο πράγμα που χάνουμε στη συνδιαλλαγή μας με «δύσκολους», ή «παράλογους» ανθρώπους είναι η ψυχραιμία μας. Αυτό που χρειάζεται σε αυτές τις ώρες, είναι να μην είμαστε αντιδραστικοί ούτε να παίρνουμε τα πράγματα προσωπικά αλλά να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη σκέψη προκειμένου να αποφασίσουμε τι ακριβώς πρέπει να πούμε, ως ποιο βαθμό θα πρέπει να θέσουμε τα όρια μας.

2.»Μην ανακατεύεσαι με τα πίτουρα…»

Σε αυτή την περίπτωση λέμε ότι δε χρειάζεται να ανακατευόμαστε σε υποθέσεις που δε μας αφορούν ή που έχουν το στοιχείο της μικροπρέπειας και μπορεί να αποτελούν περισσότερο στοιχεία κουτσομπολιού και φαντασίας παρά μιας πραγματικότητας που θα πρέπει με κάποιον τρόπο να διαπραγματευτούμε.

3.Αντί να αντιδράς, να είσαι προετοιμασμένος

Είναι πολύ πιο εύκολο να δημιουργούμε τις καταστάσεις εμείς και να ξέρουμε προς τα πού κινείται μια ομάδα παρά να προσπαθούμε εκ των υστέρων να κάνουμε διορθωτικές κινήσεις στα λάθη και στις παραλείψεις των άλλων. Να είσαι πραγματιστής με το τι μπορεί ο καθένας να προσφέρει και ποιες είναι οι αξίες που κουβαλάει στον εργασιακό χώρο και δες αν μπορείς να χρησιμοποιήσεις τη γνώση αυτή.

4.Επιλέξε τις μάχες σου

Μοιάζει λίγο με τη συμβουλή #2 και εδώ έχουμε να επιλέξουμε το ποιες μάχες μας ενδιαφέρουν και έχουν νόημα για εμάς και ποιες είναι απλώς άσκοπο ξόδεμα ενέργειας από το οποίο θα πρέπει να προστατέψουμε τον εαυτό μας.

5.Ξεχώρισε το άτομο από την κατάσταση

Αυτό είναι μια πολύ σημαντική δεξιότητα την οποία τα άτομα που επικοινωνούν καλά κατέχουν. Συγκεκριμένα, πρέπει να μπορούμε να διαφοροποιήσουμε πολύ συχνά το άτομο από τα θέματα που συζητάμε και να μην τα συγχέουμε. Βοηθάει να είμαι ευγενικοί και με ενσυναίσθηση στο άτομο και οριοθετημένοι και πιο «αυστηροί» στα θέματα που συζητούνται.

6.Επίλεξε να βάλεις τον προβολέα στα άτομα αυτά και όχι σε εσένα

Ειδικά τα «επιθετικά» και ανταγωνιστικά άτομα ενός εργασιακού περιβάλλοντος, μπορεί να ρίχνουν το μπαλάκι σε εσένα με το τι πήγε στραβά. Σε αυτές τις περιπτώσεις βοηθάνε οι ερωτήσεις που ξαναγυρίζουν τον προβολέα στο δύσκολο άτομο βάζοντάς το να επιλέξει από συγκεκριμένες επιλογές (π.χ. αν θέλει την παρουσία σου εφόσον μπορεί να είναι ευγενικός και κόσμιος στη συμπεριφορά του, αλλιώς θα υποστεί τις συνέπειες που είναι να αποχωρήσεις).

7.Χρησιμοποίησε το «κατάλληλο» χιούμορ

Το χιούμορ είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εκτονώσει την ένταση που βιώνει κανείς με δύσκολους ανθρώπους καθώς και να σπάσει τον πάγο που μπορεί να είναι υπεύθυνος για μια ανάλογη συμπεριφορά.

8.Άλλαξε από το να ακολουθείς στο να ηγείσαι

Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να αλλάξεις το θέμα σε κάτι πιο ανώδυνο, να αποφύγεις να επαναλάβεις για άλλη μια φορά να μείνεις σε μια αδιέξοδη συζήτηση και να δείξεις ότι έχεις αυτοπεποίθηση η οποία δεν αλλάζει ανάλογα με τη συμπεριφορά που δέχεσαι.

9.Αντιμετώπισε τους εκφοβιστές (bullies) με ασφάλεια

Οι εκφοβιστές σε ένα εργασιακό περιβάλλον μπορεί να καλλιεργούν το φόβο και την απειλή ακόμα και σε σωματικό επίπεδο. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να σκεφτείς πρώτα από όλα την δική σου ασφάλειά. Αντιμετώπισε το άτομο παρουσία και άλλων και σε καμία περίπτωση μην μείνεις παθητικός και πειθήνιος, καθώς αυτά τα άτομα συνεχίζουν τη συμπεριφορά εκεί που βλέπουν ότι τους παίρνει. Μπορεί να χρειάζεται να κρατάς και ένα αρχείο με την εκφοβιστική συμπεριφορά.

10.Δείξε ποιες θα είναι οι συνέπειες μιας συμπεριφοράς

Με το να ξέρει ο/η συνάδελφος ποια είναι τα αποτελέσματα και οι συνέπειες μιας άσχημης συμπεριφοράς, είμαστε πιο ήσυχοι ότι το άτομο αυτό θα σκεφτεί δύο φορές πριν εξαπολύσει μια επίθεση ή μια κατηγορία στο πρόσωπό μας. Με αυτό τον τρόπο μας φροντίζουμε και μπορούμε να θέτουμε με υγιή τρόπο τα όριά μας, λέγοντας ποιες θα είναι οι συνέπειες συγκεκριμένων τρόπων συμπεριφοράς.
Νίκος Ξένος
Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Σύμβουλος Σταδιοδρομίας
ΠΗΓΗ: epixeiro.gr