Η μαεστρία στη διδασκαλία είναι σαν την μαεστρία σε κάθε επάγγελμα. Οι εξπέρ όπως και να βιοπορίζονται, -Σεφ, Γιατροί, Δικηγόροι, Καλλιτέχνες- διαθέτουν ένα ολόκληρο ρεπερτόριο από τεχνικές, εμπειρίες, γνώσεις, από τα οποίο αντλούν για να κάνουν την δουλιά τους, οι ειδήμονες κάθε επαγγέλματος έχουν αυτό το κοινό χαρακτηριστικό, ξέρουν από που θα αντλήσουν, για να ανταποκριθούν στο παρόν.
Η δημιουργικότητα δεν είναι μια λέξη της μόδας, αλλά μια ανάγκη της εποχής που αφορά την εκπαίδευση και τις επιχειρήσεις και ένας σύντομος ορισμός της θα μπορούσε να ήταν ως ”η αλληλεπίδραση του αισθήματος με την νόηση και οι δια δράσεις τους σε διαφορετικούς τομείς και πεδία ιδεών”. Η καλή διδασκαλία απαιτεί μεν προσωπικές γνώσεις αλλά μαζί με αυτό και την ικανότητα κινητοποίησης των άλλων. Μπορεί μα ρωτήσεις τι κάνει ένα δάσκαλος σε μια αίθουσα και να σου απαντήσουν ότι κάνει μάθημα, αλλά τούτο το έργο , αν δεν παράγει μάθηση, δεν είναι επίτευγμα μα διεκπεραίωση. Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικά της δημιουργικής διδασκαλίας ? Τρείς είναι οι συνιστώσες της δημιουργικής διδασκαλίας:

Ενθάρρυνση
Πρώτο χαρακτηριστικό της δημιουργικής διδασκαλίας, είναι το να ενθαρρύνεις τους ανθρώπους να πιστέψουν στις δημιουργικές τους ικανότητες και να τους ενισχύεις την αυτοπεποίθησή τους στο να προσπαθήσουν. Υψηλά κίνητρά, ανεξαρτησία κρίσης, προθυμία ρίσκων και δοκιμής, προσαρμοστικότητα, επιμονή , είναι σημαντικά στοιχεία δημιουργικής Εκπαίδευσης.

Αναγνώριση
Ένας δεύτερος ρόλος του δασκάλου είναι να βοηθήσει τους μαθητές να ανακαλύψουν τις προσωπικές δημιουργικές τους δυνάμεις, αυτό σημαίνει ότι μια δημιουργική διδασκαλία βοηθά τον μαθητή να βρει το προσωπικό στοιχείο του, το προσωπικό του πάθος. Ένας μουσικός δεν θα γίνει απαραίτητα επιστήμονας και ένας τεχνίτης δεν θα απαραίτητα είναι άριστος στη φιλολογία.

Ανάπτυξη
Τρίτο χαρακτηριστικό της δημιουργικής διδασκαλίας είναι ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης , της ανεξαρτησίας του πνεύματος και η ικανότητα να σκέφτεται κάποιος για λογαριασμό του. Οι δημιουργική διδασκαλία προωθεί μεταξύ άλλων:
-τον πειραματισμό , τη διερεύνηση και την προθυμία να κάνεις λάθη.
-την παραγωγική σκέψη, δίχως άμεση κριτική
-ανάπτυξη προσωπικών ιδεών και συναισθημάτων
-παίξιμο με ιδέες και πιθανότητες και την κριτική τους αξιολόγηση
-αντίληψη του χρόνου, της διαίσθησης και της αισθητικής.

Από τα σχολικά μας χρόνια θυμόμαστε όλοι τους συνομηλίκους μας και ιδιαίτερα κάποιους δασκάλους, εκείνους που μας ξύπναγαν και εκείνους που μας κοίμιζαν, εκείνους που μας οικοδομούσαν και εκείνους που μας διέλυαν. Σε συγκεκριμένες συνθήκες μια απλή παρατήρηση ενός δασκάλου, ο τόνος της φωνής, η έκφραση του προσώπου, μια συζήτηση μπορούν να σου ανοίξουν το δρόμο για την ζωή ή να σε αποτρέψουν να κάνεις ακόμη και το πρώτο βήμα.

Νίκος Ξένος
Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Σύμβουλος Σταδιοδρομίας